Droga Mleczna wcale nie just podobna do większości innych galaktyk. Najnowsze badania astronomiczne pokazują, że zaledwie co 25 galaktyka we Wszechświecie może przypominać tę, w której my żyjemy. Astronomowie z Uniwersytetu Stanforda piszą na ten temat w najnowszym numerze czasopisma "Astrophysical Journal".

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda przeanalizowali obrazy około 930 tysięcy galaktyk, zebrane w ramach projektu Sloan Digital Sky Survey (SDSS), największych do tej pory obserwacji Wszechświata. Wykonali też serię symulacji komputerowych, które miały prześledzić ewolucję tych galaktyk od czasu Wielkiego Wybuchu.

Okazało się, że zaledwie 4 procent z nich przypomina naszą Drogę Mleczną pod względem jasności i sąsiedztwa innych galaktyk. Droga Mleczna ma dwóch takich sąsiadów, Wielki i Mały Obłok Magellana. Okazuje się, że takie sąsiedztwo jest raczej wyjątkiem, niż regułą. Zdecydowana większość galaktyk takich sąsiadów nie ma.

Te 4 procent to oczywiście i tak olbrzymia liczba galaktyk, ale jeśli ktoś lubi myśleć, że jest naprawdę wyjątkowy, może uznawać to odkrycie za kolejny, doskonały argument.