Autyzm i padaczka mogą mieć te same genetyczne uwarunkowania - twierdzą naukowcy z Centre hospitalier de l'Université de Montréal. Ich badania po raz pierwszy potwierdziły, że mutacja genu synapsyny (SYN1) może mieć udział w powstawaniu obu chorób. Doniesienia na ten temat publikuje czasopismo "Human Molecular Genetics".

Gen synapsyny SYM1 ma istotne znaczenie dla poprawnego działania synaps, miejsc, w których stykają się poszczególne komórki nerwowe. Jest istotny w tworzeniu pęcherzyków synaptycznych, zawierających neuroprzekaźniki, substancje chemiczne wydzielane przy przenoszeniu impulsów. Badacze z Montrealu znaleźli mutację tego genu u wszystkich członków dużej kanadyjskiej rodziny, chorujących na padaczkę, z których część cierpi także na autyzm.

W ten sposób po raz pierwszy badania genetyczne dają dowód na poparcie hipotezy, że zaburzenie mechanizmu przenoszenia impulsów miedzy neuronami może być wspólną przyczyną obu chorób. Dzięki temu odkryciu rozszerzy się wiedza na temat fizjologicznych przyczyn obu chorób mózgu i - jak można oczekiwać - wzrosną szanse znalezienia lepszych metod