Bundestag zwiększył o 1100 km sieć dróg, na których obowiązują opłaty dla kierowców samochodów ciężarowych. Myto za przejazd będą musieli płacić kierowcy pojazdów o ciężarze dopuszczalnym powyżej 7,5 ton, a nie jak dotychczas od 12 ton.

Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Do systemu dróg płatnych zostaną włączone drogi krajowe (Bundesstrassen), posiadające po cztery pasy ruchu. Zmiana przepisów dotycząca ciężaru pojazdów objętych opłatami będzie obowiązywać od października.

Niemieckie władze liczą na dodatkowe wpływy do budżetu w wysokości 380 mln euro rocznie.

Myto za korzystanie przez samochody ciężarowe z niemieckich autostrad obowiązuje od 2005 roku. W 2012 roku opłatami objęto dodatkowo 1200 km dróg krajowych. Obecnie roczne wpływy do budżetu tytułem tych opłat wynoszą 4,5 mld euro.

Rząd Niemiec planuje rozszerzenie od 2018 roku myta dla ciężarówek na wszystkie niemieckie drogi.

Dziś Bundestag zajmie się kontrowersyjnym projektem myta dla kierowców samochodów osobowych. W praktyce opłaty mają obowiązywać tylko kierowców z zagranicy, ponieważ projekt ustawy przewiduje rekompensaty dla obywateli Niemiec. Część ekspertów twierdzi, że proponowane przepisy są niezgodne z prawem UE.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej Mina Andreewa zapowiedziała, że jak przepisy te zostaną przyjęte i podpisane przez prezydenta Niemiec, to KE sprawdzi je pod kątem zgodności z prawem unijnym. Przypomniała, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy KE prowadziła rozmowy z niemieckimi władzami na ten temat.

(j.)