Dorośli Polacy chętnie zasięgają opinii najbliższego otoczenia lub szukają rekomendacji w internecie, zanim dokonają zakupu. Pozytywne opinie skutecznie motywują – pisze "Puls Biznesu".

Dorośli Polacy chętnie zasięgają opinii najbliższego otoczenia lub szukają rekomendacji w internecie, zanim dokonają zakupu. Pozytywne opinie skutecznie motywują – pisze "Puls Biznesu".
84 proc. ankietowanych przyznało, że poleciło komuś produkt lub usługę (zdj. ilustracyjne) / Stefan Rousseau PA /PAP

Rekomendacje znajomych są traktowane jako najbardziej wiarygodne źródło informacji przez ponad 60 proc. Polaków – wynika z badań zjawiska rekomendacji przeprowadzonych przez Jolantę Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Badaczka, która zajmuje się zagadnieniami komunikacji nieformalnej, przepytała około tysiąca osób w wieku od 15 do 50 lat.

84 proc. ankietowanych przyznało, że poleciło komuś produkt lub usługę, a 46 proc. zadeklarowało, że zdarzyło im się kogoś zniechęcać do transakcji.

Rekomendacje dotyczą zazwyczaj filmów, restauracji, hoteli usług medycznych i prawniczych.

"Im bardziej badani są zaangażowani w zakup produktu, tym bardziej emocjonalnie podchodzą do rekomendacji" – podkreśla autorka badania. Jak zaznacza, najważniejsze, a przez to rzeczywiście angażujące, są dla Polaków usługi prawnicze oraz zakup samochodu.

Przy czym usługi są bardziej angażujące niż towary. Z usług prawnika, lekarza czy fryzjera możemy skorzystać jednorazowo i efekt jest jasny. Albo prawnik nam pomoże, albo wyzdrowiejemy, albo fryzura się uda, albo nie – podsumowuje badaczka.

(mpw)