Trasa Via Carpatia pozwoli na rozwój gospodarczy krajów Europy Środkowo-Wschodniej - mówił w Warszawie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W stolicy przedstawiciele państw zainteresowanych budową Via Carpatia podpisali w tej sprawie deklarację. W Polsce trasa przebiegałaby między Budziskiem, Suwałkami, Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem i Barwinkiem i miałaby status drogi ekspresowej.

Trasa Via Carpatia pozwoli na rozwój gospodarczy krajów Europy Środkowo-Wschodniej - mówił w Warszawie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W stolicy przedstawiciele państw zainteresowanych budową Via Carpatia podpisali w tej sprawie deklarację. W Polsce trasa przebiegałaby między Budziskiem, Suwałkami, Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem i Barwinkiem i miałaby status drogi ekspresowej.
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk /Leszek Szymański /PAP

W spotkaniu dotyczącym realizacji Via Carpatia uczestniczyli przedstawiciele ministerstw transportu m.in. z Bułgarii, Węgier, Czech, Turcji, Słowacji, Ukrainy, Rumunii.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego przebiegającego przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię aż do Grecji. Przewidywana jest także budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś i w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać ma pomiędzy miastami Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Przedstawiciele Litwy, Węgier, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację ws. Via Carpatia, w której zapowiedziano podjęcie "wzmożonych działań w tej sprawie". Adamczyk poinformował, że Bułgaria jest zainteresowana projektem i "przy kolejnej okazji potwierdzi to przez kontrasygnatę". Czechy uczestniczyły w spotkaniu jako obserwator.

Znajduje się tutaj potwierdzenie i deklaracja dalszych wzmożonych działań na rzecz realizacji tej inwestycji. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych - powiedział Adamczyk.

Jak wskazał, celem deklaracji jest potwierdzenie "wysokiej rangi tej inwestycji" w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza Via Carpatia do europejskiej sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu korytarza.

Via Carpatia jest szlakiem życia, szlakiem rozwoju regionów wschodnich państw Europy Środkowo-Wschodniej. To ważny szklak komunikacyjny, który łamie dotychczasową zasadę realizacji szlaków komunikacyjnych na osi wschód-zachód - powiedział Adamczyk.

Faktem niezaprzeczalnym jest, że utworzenie szlaku Via Carpatia wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Europy. Jestem przekonany o istotnej wartości dodanej dla całej Europy, a w szczególności dla jej części środkowej i wschodniej, pogłębionej współpracy w ramach regionu Karpat, w którym szlak Via Carpatia odegra rolę kluczową i będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego tej części Europy - dodał.

Uczestniczący w spotkaniu marszałek Sejmu Marek Kuchciński powiedział, że współpraca wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej odbywa się "we wszystkich obszarach", a jednym z jej fundamentów jest rozwój szlaków komunikacyjnych.

Droga Via Carpatia jest zasadniczym elementem, o którym myśleliśmy od dziesięcioleci. Cieszę się, że tak wiele europejskich państw jest zainteresowanych kontynuacją budowy trasy - powiedział Kuchciński.

Adamczyk pytany o koszt projektu odpowiedział: "Można powiedzieć, że koszty realizacji tej inwestycji nie przekroczą średnich europejskich kosztów realizacji inwestycji drogowych. Jeżeli chodzi o polski odcinek, to trwa analiza programu budowy dróg krajowych z września 2015 r. Program ten zabezpiecza połowę środków na realizację wpisanych tam inwestycji. Zrobimy wszystko, aby znaleźć źródła finansowania na odcinek Via Carpatia w Polsce".

(abs)