Zakończyły się poniedziałkowe przygotowania nurków minerów do neutralizacji 5,4-tonowej bomby lotniczej Tallboy, która zalega na dnie Kanału Piastowskiego w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) - poinformował rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Dzisiaj nurkowie minerzy 8. FOW wykonali między innymi: rekonesans miejsca zalegania obiektu, niwelację dna i częściowe odsłonięcie górnej powierzchni korpusu bomby oraz wstępne ułożenie pierścienia PCV w osi bomby na wyznaczonym miejscu. Prowadzili wybieranie urobku z wnętrza pierścienia i jego powolne zagłębianie w dnie wokół tylnej części bomby - poinformował w poniedziałek po południu rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski.

Jak dodał, działania te są przygotowaniem do procesu deflagracji, "której spodziewanym efektem jest odseparowanie zapalników od korpusu bomby oraz znaczna redukcja materiału wybuchowego". Specjaliści ocenili, że poniedziałkowe warunki były bardzo dobre, ze stosunkowo dobrą widocznością na dnie, "pomimo dość silnego prądu" w Kanale Piastowskim.

Prace będą kontynuowane we wtorek - zaplanowane są dalsze przygotowania do neutralizacji. Cała operacja przewidziana jest na pięć dni, choć może zakończyć się wcześniej. Podczas operacji część mieszkańców wyspy Karsibór i Ognicy na wyspie Wolin poddana jest ewakuacji. W godz. 7-17 nie jest dostępna przeprawa promowa Centrum.

Dostępna będzie jedynie przeprawa Warszów, którą będą obsługiwać cztery promy. Władze miasta ostrzegają przed dużymi utrudnieniami - przed przeprawą mogą tworzyć się długie kolejki. Dlatego też prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zwrócił się z prośbą do mieszkańców o nie poruszanie się w tych dniach samochodami, a do przyjezdnych - o przełożenie wizyty w mieście na późniejszy termin.
Kierowcy, jadący z Niemiec, którzy przeprawę Centrum traktują jako drogę tranzytową w głąb kraju, powinni w tym czasie kierować się na najbliższe przejścia graniczne Kołbaskowo - Pommellen i Lubieszyn - Linken.

W promieniu 3 km od miejsca zalegania Tallboya podczas trwania akcji wprowadzony zostanie też zakaz ruchu wszelkich jednostek pływających.

Akcja na niespotykaną w Europie skalę

Ważącą 5,4 tony brytyjską bombę lotniczą DP 12000-lb, zwaną potocznie Tallboyem, znaleziono na dnie Kanału Piastowskiego podczas prac przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin we wrześniu ubiegłego roku. To największy znaleziony do tej pory niewybuch tego typu. Akcję jego neutralizacji określa się jako niespotykaną dotąd w skali Europy.

Neutralizacja bomby metodą deflagracji (oddziaływania na materiał wybuchowy innym materiałem wybuchowym i wkładką kumulacyjną) zaplanowana jest na środę. Nurkowie przygotują specjalne systemy wkładki kumulacyjnej Maritime EOD, umieszczane w oddzielnych kapsułach i zamocują je na bombie. Rozpoczną one proces deflagracji, który zostanie uruchomiony zdalnie.

Podczas II wojny światowej w Świnoujściu istniała baza Kriegsmarine. Pod koniec wojny, podczas ucieczki przed Armią Czerwoną, Niemcy zatopili sporą część amunicji. Miasto i port były atakowane przez alianckie lotnictwo. Mierzący ponad 5,5 m, zawierający 2,4 tony materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania Tallboy jest najprawdopodobniej pozostałością po bombardowaniu krążownika Lützow. Tego typu bomby służyły do niszczenia krytycznej infrastruktury III Rzeszy.