​Wicepremier Piotr Gliński obiecał, że Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą drogową. Dziś podpisano zgodę na realizację drugiego etapu przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S14, która będzie zachodnią obwodnicą miasta. Mieszkańcy czekają na realizację zapewnień.

​Wicepremier Piotr Gliński obiecał, że Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą drogową. Dziś podpisano zgodę na realizację drugiego etapu przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S14, która będzie zachodnią obwodnicą miasta. Mieszkańcy czekają na realizację zapewnień.
Podpisanie umowy na realizację drugiego etapu budowy drogi ekspresowej S14 /PAP/Grzegorz Michałowski /PAP

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podpisał zgodę na rozpoczęcie drugiego etapu przetargu na budowę trasy. W roku 2020 - to jest wstępny szacunkowy termin ukończenia drogi S14  - powiedział Szmit.

Mieszkańcy będą bacznie obserwować realizację zapewnień. Wszystko można powiedzieć, ale gorzej ze zrobieniem - mówi jedna z mieszkanek.

Blisko 30-kilometrowy odcinek drogi S14, która według planów ma połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S8, jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu otwarta w lipcu br. autostrada A1.

Staliśmy przed bardzo poważnym dylematem, ponieważ jest dwukrotnie więcej priorytetów budowy dróg krajowych niż możliwych, przeznaczonych na nie środków finansowych. Stąd nasze decyzje są bardzo trudne i nie było łatwo zagwarantować Łodzi tej bardzo potrzebnej dla miasta, regionu i całej Polski trasy. To jest jednak droga w centralnym miejscu kraju. która spowoduje, że Łódź jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które będzie miało pełną obwodnicę - poinformował wicepremier.

Znaczenie nowej trasy dla regionu podkreślał wojewoda łódzki Zbigniew Rau. Dzięki tej unikalnej infrastrukturze drogowej będziemy mogli się rozwijać. Nie wątpiliśmy w jego powstanie, dlatego jesteśmy przygotowani do budowy. Od połowy września wszystkie nieruchomości leżące na planowanej trasie S14 należą do Skarbu Państwa - tłumaczył.

Według szacunków ministerstwa infrastruktury budowa ma kosztować prawie 2 miliardy złotych.

(łł)