Ponad połowa dzieci w Polsce między 10. a 18. rokiem życia ma własny smartfon, a aż jedna czwarta rodziców przyznaje, że ich dziecko może korzystać z internetu, kiedy chce i gdzie chce - wynika z raportu TNS Polska. Jednocześnie wydłuża się czas przebywania w sieci. Nawet 8 procent dzieci deklaruje, że „jest stale online”. Większość rodziców nie ma pełnej wiedzy dotyczącej aktywności ich dzieci w internecie. Prawie co piąte dziecko przyznaje, że trafiło tam na treści przeznaczone tylko dla dorosłych, zdecydowana większość przypadkowo.

Ponad połowa dzieci w Polsce między 10. a 18. rokiem życia ma własny smartfon, a aż jedna czwarta rodziców przyznaje, że ich dziecko może korzystać z internetu, kiedy chce i gdzie chce - wynika z raportu TNS Polska. Jednocześnie wydłuża się czas przebywania w sieci. Nawet 8 procent dzieci deklaruje, że „jest stale online”. Większość rodziców nie ma pełnej wiedzy dotyczącej aktywności ich dzieci w internecie. Prawie co piąte dziecko przyznaje, że trafiło tam na treści przeznaczone tylko dla dorosłych, zdecydowana większość przypadkowo.
Ponad połowa dzieci w Polsce między 10. a 18. rokiem życia ma własny smartfon /Zdj. ilustracyjne /Archiwum RMF FM

Z raportu TNS Polska dla Stowarzyszenia Twoja Sprawa i Fundacji Orange wynika, że decydowana większość dzieci ma własny komputer, ponad połowa smartfon. 

Według relacji rodziców, z urządzeniami podłączonymi do internetu mają kontakt już dzieci w wieku 1 - 2 lat. Czas, jaki dzieci spędzają w sieci, wydłuża się. W najnowszych badaniach pojawia się nowa kategoria - "jestem stale online". W weekendy tak spędza czas 8 procent badanych dzieci, a 17 procent - ponad 4 godziny dziennie.

Badanie "Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie" pokazuje, że internet odgrywa w życiu dzieci zdecydowanie większą rolę niż w życiu ich rodziców. Aż 62 procent dzieci twierdzi, że trudno im sobie wyobrazić życie bez internetu, podczas gdy w przypadku rodziców tylko 39 proc. Dorośli inaczej postrzegają też zagrożenia w sieci, obawiają się uzależnienia dzieci od internetu, kontaktu z nieznajomymi czy nieodpowiednimi dla dzieci treściami i dodatkowych kosztów.

(j.)