Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair są zainteresowane współpracą z polskimi portami lotniczymi, jednak te nie chcą prowadzić wspólnych interesów z przewoźnikiem z Irlandii. Tak jest np. w Krakowie, gdzie władze lotniska uważają, że gdyby samoloty Ryanaira pojawiły się na Balicach, automatycznie z lotniskiem umowy zerwaliby inni przewoźnicy.

Krakowski port utrzymuje się przede wszystkim dzięki dużym firmom, takim jak Lufthansa, British Airways czy Alitalia, dlatego, aby współpraca z irlandzkim przewoźnikiem mogła się rozwijać, potrzebne byłoby dofinansowanie ze strony miasta. I to właśnie władze regionu powinny zaprosić do rozmów irlandzkiego przewoźnika, ponieważ prawo zabrania, żeby port lotniczy był pośrednikiem w takich negocjacjach.

Samorządowcy, z którymi rozmawiał reporter RMF, chętnie sprowadziliby na radę miejską Ryanair. Jacek Majchrowki, prezydent Krakowa, zastanawia się, czy nie lepiej byłoby dofinansować irlandzkie linie i dzięki temu mieć więcej turystów i większy obrót. Kraków może na tym zyskać, skoro tanie linie lotnicze będą tu lądowały, to za niewielkie pieniądze będą ludzie przyjeżdżali do Krakowa, co będzie napędzało koniunkturę.

Ostro na te słowa reaguje Ryszard Zębala, prezes lotniska w Balicach: Tani przewoźnik to około 40 tys. osób. Przywiezie i wywiezie około 40 tys. osób. Proszę sobie odpowiedzieć na pytanie, czy to jest tak oszałamiająca wielkość, która sprawi, że staniemy się krainą szczęśliwości.

Nieoficjalnie reporter RMF dowiedział się, że zarząd portu w Balicach prowadzi już poważne rozmowy z brytyjskimi liniami EasyJet, które nie domagają się niskich opłat lotniskowych, natomiast ceny przelotu są u nich zbliżone do taniego przewoźnika z Irlandii.

Niebo dla tanich przewoźników chętnie otworzyłby łódzki Lublinek. Spółka zarządzająca lotniskiem rozmawia o tanich lotach z dwiema firmami: wspomnianym już irlandzkim Ryanairem i niemiecką Germanią. Łódź nie ma dziś stałych połączeń z europejskimi miastami, leży zbyt blisko Warszawy. Ponadto z Lublinka można latać na razie tylko na Okęcie.

O tym, czy są szanse na zmiany posłuchaj w relacji łódzkiego reportera RMF Marcina Wąsiewicza.

Foto: Ryanair

09:40