Wzrost cen produktów i usług był najczęstszym powodem frustracji Polaków w 2020 roku - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Na ten czynnik wskazało 36 proc. respondentów, a dopiero na kolejnych miejscach znalazły się kwestie bezpośrednio związane z pandemią koronawirusa.

Jako powód frustracji w 2020 roku 27 proc. badanych wskazało negatywne informacje medialne dot. pandemii koronawirusa. 25 proc. respondentów frustrowały zdrowotne obawy związane z pandemią. Tyle samo wskazań miała też odpowiedź dot. braku kontaktu z ludźmi. 

Badanie pokazuje, że Polaków frustrowały także graniczenia w dostępie do różnych usług i rozrywek (24 proc.), finansowe obawy związane z pandemią (18 proc.) i zbyt małe zarobki 15 proc.). Problemem był także zły stan psychiczny i słabe zdrowie (po 13 proc.), a także wydatki na leczenie i obawy o utratę pracy (po 12 proc.). 

W ciągu minionego roku nie wszyscy jednak widzieli powody do frustracji. Uniknęło tego typu odczuć 8 proc. badanych - najwięcej (12 proc.) w grupie seniorów.

Co frustrowało seniorów, a co młodych ludzi?

Autorzy badania zwrócili uwagę, że odpowiedzi znacznie różnią się w zależności od wieku respondentów. Wśród osób 65+ najczęściej wymienianymi problemami w 2020 r. była inflacja (45 proc.) oraz obawy zdrowotne dotyczące koronawirusa (42 proc.), a na trzecim miejscu ex aequo natłok negatywnych informacji medialnych na temat pandemii i brak możliwości kontaktu z innymi ludźmi (po 32 proc.).


Z kolei dla badanych w wieku 18-24 lat największą frustracją zeszłego roku okazały się ograniczenia spotkań, o których mówiło 33 proc. badanych. Drugie były negatywne informacje medialne, a zły stan psychiczny (22 proc. wskazań) prawie dorównał w tym przypadku skargom na inflację, o której wspomniało 24 proc. najmłodszych pytanych. Na kolejnej pozycji znalazły się zbyt małe zarobki (18 proc.) i konieczność nauczania domowego (16 proc.).

Każda grupa wiekowa bardzo wyraźnie w inny sposób została doświadczona w minionym roku, choć akurat niezadowoleniu seniorów ze wzrostu cen wtórowali wszyscy inni respondenci, wyjątkiem byli jedynie właśnie najmłodsi - podsumowała wyniki badań Halina Kochalska z BIG InfoMonitor.

Badanie przeprowadziła firma Maison&Partners, metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna 11-15 grudnia 2020 r., na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem płci, wieku oraz wielkości miejsca zamieszkania próbie Polaków 18+. W badaniu wzięło udział 1106 osób.