GDDKiA ogłosiła przetarg na 7-kilometrowy odcinek DK47 między Nowym Targiem a Szaflarami. Do 16 czerwca firmy mogą składać oferty na koncepcję jego przebudowy. Wykonawca tego odcinka zakopianki będzie miał 28 miesięcy na przygotowanie projektu.

Według ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie dokumentacji projektowej na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Optymalizacja przepustowości drogi krajowej nr 47 od na odcinku Nowy Targ - Szaflary.

Przebudowa tego odcinka jest konieczna z uwagi na planowane na 2024 r. oddanie do ruchu kolejnego odcinka dwupasmowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji, cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości dalszego odcinka drogi pod Tatry.

Na zakopiance rośnie ruch i korki

Z szacunków GDDKiA wynika, że między 2015 a 2021 r. ruch na odcinku Nowy Targ - Szaflary zwiększył się o 45 proc. - do ponad 22 tys. pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu wzrósł ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tys. pojazdów na dobę. Dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym.

Poprawa przepustowości tego odcinka będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie.

Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie ok. 1 200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy - informuje GDDKiA.

W styczniu b.r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatniego odcinka zakopianki od Szaflar do Zakopanego. Całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy obu końcowych odcinków ma potrwać do 2028 r. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.