Zdarza się, że planowana od dawna podróż lotnicza zostaje w ostatniej chwili odwołana przez pasażera. Przyczyny mogą być różne – od nagłych wypadków lub zachorowań, po problemy zawodowe. Czasem lot nie dochodzi do skutku również z winy przewoźnika. Czy w takich sytuacjach przysługuje nam prawo do zwrotu kosztów biletu? Jak się o nie ubiegać?

Prawo pasażera do odzyskania kosztów zakupionego i niewykorzystanego biletu lotniczego zależy od okoliczności konkretnej sytuacji. Jeżeli lot zostanie odwołany przez przewoźnika, podróżnych chronią choćby przepisy unijne, na podstawie których można m.in. domagać się odszkodowania. Inaczej jest w przypadku rezygnacji z lotu przez samego pasażera - wówczas zwrot kosztów będzie możliwy tylko na podstawie prywatnego ubezpieczenia kosztów rezygnacji (https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-kosztow-rezygnacji-z-podrozy/).

Odwołanie lotu przez przewoźnika - jakie są prawa pasażera?

Najpierw rozpatrzmy pierwszą sytuację, czyli odwołanie lotu przez linię lotniczą. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, pasażer, którego lot został odwołany lub opóźniony, ma prawo do:

  • zwrotu kosztów biletu - zależnie od okoliczności zwrócona może być pełna kwota lub jej część,
  • zmiany planu podróży - lot zastępczy powinien się odbyć na porównywalnych warunkach i w dogodnym dla pasażera terminie, opieki - obejmuje posiłki i napoje, dwie rozmowy telefoniczne i możliwość wysyłania maili w oczekiwaniu na zastępczy lot, zakwaterowania w hotelu - jeśli jest to konieczne w oczekiwaniu na zastępczy lot, obejmuje także transport między hotelem a lotniskiem, odszkodowania - w wysokości od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy, miejsca wylotu i przylotu.

Prawa pasażera mogą się w różnić w zależności od tego, jak długo będzie musiał czekać na swój lot. Przykładowo, transport i zakwaterowanie w hotelu będą mu się należeć, jeśli opóźnienie wyniesie co najmniej 1 noc. Zwrot kosztów biletu (w cenie zakupu) musi z kolei nastąpić w terminie maksymalnie 7 dni, jeśli lot jest odwołany, a pasażer rezygnuje ze zmiany terminu. O odszkodowanie można się ubiegać na podstawie dokumentów podróży (np. karty pokładowej, biletu elektronicznego), składając reklamację u przewoźnika.

Pasażer, którego lot został odwołany, może otrzymać także pomoc ubezpieczyciela w ramach ubezpieczenia turystycznego. W zależności od firmy i zakresu ochrony w ramach assistance podróżnego można liczyć m.in. na zwrot kosztów zakupu jedzenia, napojów i artykułów pierwszej potrzeby, czy bezpłatne przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej - mówi Mateusz Piesowicz z porównywarki ubezpieczeń Mubi.

Rezygnacja z podróży przez pasażera - jak odzyskać pieniądze za bilet?

Nieco inaczej wygląda sprawa, jeśli to sam pasażer zrezygnuje na krótko przed lotem zrezygnuje z podróży z ważnych i nieprzewidzianych przyczyn. W takiej sytuacji nie można niestety liczyć na zwrot kosztów biletu przez linie lotnicze. Pomóc może natomiast ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży.

Zakup tego rodzaju polisy warto uwzględnić przy planowaniu podróży, bo dzięki niej turysta zabezpieczy się na wypadek różnego rodzaju okoliczności, które mogą uniemożliwić mu wyjazd. Należą do nich m.in.:

  • nagła choroba,
  • nieszczęśliwy wypadek,
  • śmierć bliskiej osoby,
  • komplikacje związane z ciążą,
  • zdarzenia losowe w miejscu zamieszkania,
  • wypadek komunikacyjny,
  • kradzież dokumentów podróżnych,
  • utrata pracy,
  • otrzymanie wezwania do sądu.

Żadnej z tych sytuacji nie da się przewidzieć, zwłaszcza jeśli planujemy zagraniczną podróż z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Ubezpieczenie daje nam gwarancję, że w razie wystąpienia niespodziewanego zdarzenia nie stracimy nieraz dużych pieniędzy, jakie przeznaczyliśmy na bilet lotniczy, ale także np. na rezerwację hotelową, wycieczkę z biurem podróży, czy bilet wstępu na wydarzenie sportowe lub kulturalne.

UWAGA!

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży to nie dodatek do polisy turystycznej lub ubezpieczenia do pracy za granicą (https://mubi.pl/ubezpieczenie-do-pracy-za-granica/), lecz zupełnie osobna ochrona. Można ją kupić w dowolnym momencie przed podróżą (o ile zostało do niej więcej niż 30 dni) lub w dniu zakupu biletów lotniczych czy rezerwacji wycieczki.

Kiedy nie odzyskasz pieniędzy za bilet lotniczy?

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży to jedyny sposób na odzyskanie pieniędzy za bilet lotniczy, jeśli musisz z niego zrezygnować z osobistych przyczyn. Trzeba jednak pamiętać, że nawet posiadanie polisy nie zagwarantuje Ci zwrotu kosztów w każdej sytuacji. Przykładowo, ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania, jeśli.:

  • zrezygnowałeś z wyjazdu bez ważnej przyczyny wymienionej w OWU (np. rozmyśliłeś się lub znalazłeś lepszą ofertę),
  • odwołałeś wyjazd przez rażące niedbalstwo (np. wiedziałeś o sytuacji, która uniemożliwi Ci wyjazd, ale o niej zapomniałeś),
  • wyjazd będzie niemożliwy z powodu klęski żywiołowej lub ataku terrorystycznego,
  • wycieczka zostanie anulowana przez organizatora lub nie dojdzie do skutku przez upadłość linii lotniczej.

Z kolei świadczenia przysługujące pasażerowi w razie odwołania lotu wynikające z polisy turystycznej mogą być ograniczone zapisami w OWU. Ubezpieczyciel może np. nie odmówić pomocy w razie odwołania lotu czarterowego lub wynikającego z katastrof naturalnych czy strajków, zamieszek i niepokojów społecznych.