Trzy zamiast dwóch pasów na obwodnicy Trójmiasta między Szadółkami a Kowalami, bajpas zakorkowanego Straszyna i przebudowa węzłów: Kowale, Straszyn i Szadółki - to kluczowe inwestycje, które zostały zapowiedziane w czwartek na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Podkomisji do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz poczty.

Powiedzmy szczerze, ten układ już jest niewydolny i wystarczy niewielka kolizja czy jakiekolwiek zdarzenie drogowe i korki osiągają kilometrowe długości - mówiła Małgorzata Kołodziejczak, przewodnicząca podkomisji. Chodzi o styk Gdańska, Pruszcza Gdańskiego i Kolbud. To tam kończy się modernizacja węzła Gdańsk-Południe, gdzie spotykać się będą dwie trasy S6 i S7.

Każdego dnia tylko obwodnicą Trójmiasta przejeżdża nawet 80 tys. pojazdów. To zarówno samochody mieszkańców, jak i olbrzymia liczba pojazdów tranzytowych, jadących do portów czy licznych zakładów, magazynów i firm logistycznych.

Oczywiście uważamy, że oddanie obwodnicy metropolitarnej w jakiś sposób wpłynie na zmniejszenie się korków i utrudnień związanych z komunikacją, ale niezależnie od tego chcemy poprawić rozwiązania komunikacyjne na węźle Straszyn - mówi Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Wspólnie z panem marszałkiem ustaliliśmy, że będziemy tę inwestycję (..) realizować wspólnie. Z naszej strony jest deklaracja budowy rond turbinowych, natomiast sam odcinek nowej drogi, która odciąży ten bardzo newralgiczny moment i punkt na mapie, będzie po stronie Zarządu Dróg Wojewódzkich - dodaje.

Chodzi o poprowadzenie tej arterii po zachodniej stronie Straszyna. Pozwoli to zmniejszyć ruch w rejonie węzła o kilkanaście tysięcy pojazdów dziennie - mówił Karol Markowski, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

Dodatkowo omawiane były plany dotyczące rozbudowy węzła Kowale, w ramach których samorząd województwa zamierza zbudować hub przesiadkowy oraz nowy odcinek linii PKM. Celem tych działań jest zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do Gdańska. Sekretarz zadeklarował, że prace zostaną skoordynowane z budową węzła Kowale, aby ułatwić mieszkańcom Pomorza dojazd do miasta.

Deklaracja o zaangażowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w budowę węzła Kowale jest niezmiernie istotna. Zwłaszcza w kontekście naszych planów budowy linii PKM Południe i dużego węzła przesiadkowego w Kowalach. To również ważne w związku z modernizacją drogi 221 do Kościerzyny, czyli inwestycji, którą samorząd województwa już realizuje - podkreślał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Całość określanego jako "hub transportowy Kowale" rozwiązania mogłaby powstać około 2030 roku.