​Port Gdańsk, największy polski port, w pierwszym kwartale 2022 roku wyprzedził dwa porty rosyjskie, w Primorsku i St. Petersburgu i awansował pod względem przeładunków na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich - poinformował w środę Port Gdańsk.

Pierwsze miejsce pod względem przeładunków zajmuje Port w Ust-Łudze - 26,1 mln ton, co oznacza wzrost o 2,3 proc., drugie miejsce należy do Portu Gdańsk - 14,802 mln ton - wzrost o 11,3 proc., trzeci jest port w  Primorsku - 14,766 mln ton, wzrost o 17 proc.

Pierwsze miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku

Po pierwszym kwartale 2022 roku w porcie w Gdańsku przeładowano 561 396 kontenerów, co plasuje go na pierwszym miejscu. Na drugim miejscu jest port St. Petersburgu, gdzie przeładowano 437 858 kontenerów. Zanotował on spadek o 12 proc. Na trzecim miejscu, ze spadkiem 0,7 proc. znalazł się Port Gdynia, w którym przeładowano 237 712 kontenerów.

Port w Gdańsku od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3 proc. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica - ok. sześć mln ton (co stanowi wzrost o dwa proc.) - zakomunikowała rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk Anna Drozd.

Na drugim miejscu, jak podała, są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ dziewięć proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna - przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało m.in. zboże.

Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy - powiedział prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich

Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.

Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim.

Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo - Wschodniej.