Najnowszej generacji pojazd obserwacyjny, który powstał przy współpracy ze strażą graniczną i w oparciu o dotychczasowe doświadczenia funkcjonariuszy SG, został wyróżniony dziś nagrodą Defender podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach 2023.

Nagrodę Defender w grupie sprzętu wojsk specjalnych, żandarmerii wojskowej, wojsk obrony terytorialnej, policji, straży granicznej i straży pożarnej w konkursie organizowanym podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach 2023 otrzymał "prototyp mobilnego wieloczujnikowego systemu obserwacyjnego przeznaczonego do zabezpieczenia strefy nadgranicznej".

System obserwacyjny powstał w ramach projektu naukowo-badawczego realizowanego na rzecz obronności i bezpieczeństwa, którego pomysłodawcą i inicjatorem jest Komenda Główna Straży Granicznej.

Innowacyjny prototyp integrujący najnowocześniejsze technologie i zdobycze techniki został wybudowany przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, którego liderem jest Wojskowa Akademia Techniczna. System powstał przy udziale straży granicznej, w oparciu o blisko 25-letnie doświadczenie funkcjonariuszy wynikające zarówno z tworzenia specyfikacji technicznych, jak i użytkowania pojazdów obserwacyjnych i wież obserwacyjnych wyposażonych w dalekozasięgowe systemy optoelektroniczne oraz innych technicznych środków ochrony granicy państwowej.

Pierwsze testy prototypu zostały już przeprowadzone na granicy z obwodem królewieckim Federacji Rosyjskiej na terenie odpowiedzialności służbowej Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej. Jeszcze w tym roku rozpoczną się szkolenia funkcjonariuszy w zakresie obsługi oraz testy w warunkach bezpośredniej ochrony granicy państwowej. W przypadku dalszych pozytywnych rezultatów straż graniczna zakupi i wdroży do służby kolejne systemy tego typu.

Nośnikiem wybudowanego systemu obserwacyjnego jest pojazd terenowy typu pickup, na którym znajduje się zabudowana platforma zapewniająca start i lądowanie bezzałogowego statku powietrznego na uwięzi z osprzętem technicznym, pneumatyczny maszt teleskopowy z radarem termowizyjnym, systemem anten i stacją pogodową, autonomiczny system zasilania, sterowania, kontroli i dowodzenia wraz z oprogramowaniem przystosowanym do zarządzania przez dwóch operatorów za pomocą dedykowanego oprogramowania obsługiwanego na ekranach dotykowych.

Zainstalowane i zintegrowane różne sensory zapewniają automatyczne wykrycie i jednoczesne śledzenie wielu poruszających się obiektów wielkości człowieka na dystansie sześciu kilometrów wraz z zobrazowaniem termowizyjnym i dzienno-nocnym. Termowizyjny obraz panoramiczny o polu widzenia 360 stopni jest odświeżany, uaktualniany co jedną sekundę bez konieczności zmiany położenia kamery.

Dzięki zastosowaniu linii kablowej do transmisji danych i zasilania bezzałogowy statek powietrzny wznosi się na wysokość 60 metrów i jest w pełni odporny na zakłócenia radiowe oraz może nieprzerwanie pracować wiele godzin

Zintegrowane moduły radiowe na nośniku oraz bezzałogowym statku powietrznym zapewniają wykrycie i wskazanie z dokładnością poniżej 10 stopni kierunku emisji radiowej pochodzącej z logowania telefonów komórkowych oraz innych transmisji takich jak np. sterowanie obcych dronów, zakłócenia generowane przez przemytników mających na celu zakłócenie systemów radiowych oraz innych źródeł emisji a także umożliwiają szyfrowaną komunikację i wysłanie obrazów do patroli w terenie na odległość do dwóch kilometrów.

Do tej pory pojazdy obserwacyjne były tworzone na bazie pojazdu typu Toyota Hilux, a wcześniej - Mercedes Sprinter.