Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wyśle na wniosek ukraińskiego rządu swoich ekspertów. Pomogą oni w wyjaśnieniu okoliczności zestrzelenia malezyjskiego samolotu nad wschodnią częścią kraju.

ICAO, jest wyspecjalizowaną agencją ONZ, z siedzibą w Montreal. Organizacja wyjaśniła, że rząd Ukrainy zwrócił się do niej oficjalnie o udzielenie pomocy ukraińskim organom prowadzącym dochodzenia w sprawie wypadków w lotnictwie cywilnym.

ICAO stanowczo potępia użycie broni przeciwko samolotom cywilnym. To tragiczne wydarzenie, skierowane przeciw cywilnym pasażerom i załodze lotu MH17 Malaysian Airlines jest pogwałceniem zasad Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym. Eksperci ICAO wkrótce rozpoczną współpracę z przedstawicielami władz ukraińskich. Jesteśmy wdzięczni, że możemy pomóc w tych wysiłkach - powiedział cytowany w komunikacie przewodniczący Rady ICAO dr Olumuyiwa Benard Aliu.

Zgodnie z art. 26 Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (Konwencji Chicagowskiej)oraz 13 aneksem do tej konwencji, regulującym zasady prowadzenia dochodzeń w sprawie wypadków lotniczych, oficjalnie to Ukraina powinna zająć się prowadzeniem dochodzenia w sprawie zestrzelenia samolotu Malaysian Airlines, ponieważ wypadek zdarzył się na terytorium Ukrainy.

Aneks 13 określa zasady międzynarodowego uczestnictwa w takich dochodzeniach i określa jakie kraje mogą w nich uczestniczyć (kraj, w którym doszło do wypadku, kraj zarejestrowania samolotu, kraj operatora, kraj projektanta czy kraj producenta). Aneks ten określa również prawa i obowiązki takich krajów. Kraj, który ma szczególne powody aby uczestniczyć w wyjaśnieniu przyczyn wypadku, np. kraj, którego obywatele zostali poszkodowani, ma prawo wyznaczyć eksperta uczestniczącego w dochodzeniu, w tym także na miejscu wypadku.

Wcześniej rzecznik ICAO Anthony Philbin zdementował informację podaną przez ministra transportu Malezji, że ICAO zamknęła cywilne korytarze powietrzne nad Ukrainą po tragedii malezyjskiego samolotu. Wyjaśnił, że ICAO nie ma uprawnień do określania czy dana trasa jest bezpieczna, czy nie, ani do zamykania, lub otwierania szlaków powietrznych.

W katastrofie malezyjskiego samolotu zginęło 298 osób.