Tej zimy w Europie może odbyć się co najmniej 100 tys. "lotów widmo" – alarmuje Greenpeace. Wszystko przez przepisy Unii Europejskiej dotyczące wykorzystywania miejsc na lotniskach. Szacuje się, że puste samoloty wygenerują miliony ton szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych.

Puste, niepotrzebne i nieopłacalne loty mają umożliwiać liniom lotniczym zachowanie praw do startu i lądowania na głównych lotniskach w Europie. Generują także do 2,1 mln ton emisji gazów cieplarnianych. Tyle może wyprodukować np. 1,4 mln samochodów z silnikami benzynowymi lub dieslem w rok - informuje Greenpeace.

Komisja Europejska wymagająca, aby linie lotnicze latały pustymi samolotami w celu spełnienia limitów, sama jest nie tylko zanieczyszczona, ale także wyjątkowo obłudna, biorąc pod uwagę jej retorykę klimatyczną - powiedział Herwig Schuster z Greenpeace.

Zanim rozpoczęła się pandemia koronawirusa w Unii Europejskiej obowiązywała zasada 80:20. Dawała ona prawo do zachowania posiadanych na lotnisku tzw. slotów, jeśli przewoźnik wykorzystywał je w 80 proc. Przepisy złagodzono w marcu 2021 roku do reguły 50:50. W marcu 2022 roku Komisja Europejska ma przyjąć nową regułę 64:36.

Tylko 45 proc. lotów

Rzecznik Lufthansy przyznał, że od stycznia do marca 2021 roku zaledwie 45 proc. lotów tego przewoźnika było zapełnionych. Według dyrektora Lufthansy, Carstena Spohra linia do końca marca będzie musiała wykonać 18 tys. niepotrzebnych lotów, aby spełnić nowe przepisy.

Tanie linie lotnicze, w tym Ryanair krytykują jednak Lufthansę. 

Lufthansa leje krokodyle łzy nad środowiskiem, ale jest gotowa zrobić wszystko, aby utrzymać swoje przydziały czasowe - powiedział szef Ryanaira Michael O'Leary.


Problem też widmo?

Niektórzy eurodeputowani domagali się w Parlamencie Europejskim poruszenia tego problemu. Głos zabrała także Greta Thunberg. "UE z pewnością znajduje się w awaryjnym trybie klimatycznym..." - napisała na Twitterze aktywistka.

Komisja Europejska jednak, jak pisze "The Guardian", zaprzecza, jakoby przewoźnicy obsługiwali loty widmo, lub, że zasady korzystania z lotnisk były problematyczne.

Puste loty są złe dla gospodarki i środowiska, dlatego właśnie podjęliśmy kilka kroków, aby firmy nie organizowały ich. Jeśli linie lotnicze zdecydują się na utrzymanie pustych lotów, jest to decyzja firmy, która nie wynika z przepisów UE - powiedział gazecie rzecznik Komisji Europejskiej.