Rosjanie przedłużyli do końca czerwca honorowanie karnetów TIR na swoim terytorium. Wbrew zapowiedziom, od 1 grudnia nie zmieniają warunków wjazdu ciężarówek do swojego kraju. Dla kierowców może to oznaczać konieczność wykupienia dodatkowego ubezpieczenia.

Może do tego dojść, gdy niektóre urzędy celne jeszcze przez kilka dni na granicy będą wymagały zapowiadanych gwarancji eksportowych.

Jak usłyszał reporter RMF FM w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, to efekt biurokracji. Decyzja Moskwy o przeniesieniu terminu zmian o ponad pół roku zapadła w piątek wieczorem, a informacja o tym nie dotarła jeszcze do wszystkich celników.

Zrzeszenie czeka też wciąż na oficjalne dokumenty w tej sprawie, bo o tej decyzji poinformowano je na razie telefoniczne. 

Fiasko rozmów ministerstwa z transportowcami

W środę w sprawie dodatkowych opłat dla polskich przewoźników, zapowiadanych przez Rosjan, spotkali się przedstawiciele ministerstwa transportu i transportowcy. Nie potwierdziły się informacje, że polski rząd zaoferuje im dodatkowe gwarancje. Przewoźnicy nie wycofali się natomiast z zapowiedzi protestacyjnego blokowania granic. Czekamy do piątku na ostateczne decyzje Rosjan - mówił wtedy Jan Buczek, szef Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.