20. urodziny obchodzi dzisiaj tunel pod Kanałem La Manche - najdłuższy podmorski tunel na świecie! Gigantyczne przedsięwzięcie połączenia kontynentalnej części Europy z Wyspami Brytyjskimi okazało się wielkim sukcesem - z tunelu skorzystało już ponad ćwierć miliarda podróżnych. Sławna konstrukcja rodziła się jednak w bólach.

Bolesne były przede wszystkim koszty przedsięwzięcia, które okazały się dwa razy wyższe niż początkowo zakładano. Sięgnęły one w sumie 100 miliardów franków francuskich, czyli w przeliczeniu około 15 miliardów euro. Spółka, która zarządza tunelem, wielokrotnie stała na skraju bankructwa, a ludzie, którzy jako pierwsi kupili jej akcje, stracili na początku większość swoich oszczędności. Co więcej, Francuzi obawiali się, że tunel pod Kanałem La Manche stanie się historyczną klapą finansową.

Brytyjczycy bali się z kolei inwazji zarażonych wścieklizną zwierząt i najazdu imigrantów.

Żadne z tych obaw się nie ziściły. 20 lat po otwarciu, tunel kojarzy się Brytyjczykom z niewiele ponad dwugodzinną jazdą pociągiem do Paryża i odrobinę dłuższą do Brukseli. Korzystanie z samolotów na tak krótkich trasach, z kłopotliwym dojazdem na lotnisko, po prostu przestało mieć sens.

Od uruchomienia tunelu liczba korzystających z niego stopniowo rosła i sięgnęła już 330 milionów. Pod Kanałem La Manche przetransportowano także 65 milionów pojazdów, w tym 20 milionów ciężarówek oraz 300 milionów ton produktów i surowców. W ubiegłym roku pobity został nawet rekord popularności. Z tunelu skorzystało 20 milionów ludzi.

Teraz planowane jest stworzenie nowego, ekspresowego połączenia kolejowego pomiędzy Londynem i Lyonem na południu Francji.

Z okazji 20-lecia sławnego tunelu stworzona została w sieci wirtualna wystawa ponad 600 zdjęć i filmów o historii połączenia kontynentalnej części Europy z Wielką Brytanią, którą możecie zobaczyć TUTAJ.

(abs)