Rzecznik Praw Obywatelskich odwołał się do sądu od decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie zgody na koncentrację polegającą na przejęciu przez PKN Orlen kontroli nad Polska Press i wniósł, by sąd uchylił tę zgodę - podało w piątek Biuro RPO.

Cytat

Zgadzając się na zakup Polska Press przez PKN Orlen, prezes UOKiK nie zbadał, czy efektem nie będzie niedopuszczalne ograniczenie wolności prasy. Tymczasem UOKiK ma uwzględniać wszelkie okoliczności wpływające na chronione dobro konsumenta.
wskazano w komunikacie Biura PO.

Prezes UOKiK zgodził się na przejęcie Polska Press przez PKN Orlen na początku lutegobr. RPO chce, by sąd uchylił zgodę prezesa UOKiK. Chce też, by sąd wstrzymał wykonanie tej decyzji do rozstrzygnięcia sprawy.

Spółka kontrolowana przez Skarb Państwa - a za jej pośrednictwem politycy sprawujący władzę - mogą uzyskać łatwy wpływ na całokształt działalności poszczególnych redakcji. W ten sposób mogą przekształcić wolną prasę, której cechą immanentną jest rzetelny i oparty na faktach krytycyzm wobec władzy publicznej i osób sprawujących funkcje publiczne, w zależne od tej władzy biuletyny informacyjne i propagandowe -
uzasadnia RPO Adam Bodnar.

Odwołanie datowane na piątek ma trafić do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polska Press informowała w tym tygodniu, że 1 marca 2021 r. podpisana została umowa kupna spółki przez PKN Orlen. Oznacza to, że koncern jest już formalnym właścicielem Polska Press, która wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Orlen.

Orlen przejmuje Polska Press

Płocki koncern o złożeniu oferty kupna Polska Press poinformował 7 grudnia 2020 roku. To 20 regionalnych gazet, 120 tygodników i pół tysiąca portali, w tym tak znane tytuł prasowe jak "Gazeta Krakowska", "Nowiny", "Nowa Trybuna Opolska", "Gazeta Pomorska", "Gazeta Wrocławska", "Dziennik Polski", "Dziennik Bałtycki", "Dziennik Łódzki", "Dziennik Zachodni", "Express Ilustrowany" i "Kurier Lubelski".

Orlen podkreślił wtedy, że "akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów".

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek stwierdził, że dostęp do 17,4 mln użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press wzmocni sprzedaż Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data.

Wiele osób nazywa to wprost repolonizacją i nacjonalizacją prasy regionalnej w Polsce. Daniel Obajtek odpiera te zarzuty i zapowiada utrzymanie niezależności prasy, choć twierdzi że nie wprowadzić żadnych zabezpieczeń przed wpływem polityków na kupione właśnie gazety.

Nikt z nas nie będzie siedział i redagował tekstów - przekonywał w rozmowie z RMF FM prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.