Radio jest najpopularniejszym źródłem treści audio w samochodzie – bez włączonego radioodbiornika jazdy nie wyobraża sobie ponad połowa kierowców. Co więcej, zdecydowanej większości nie przeszkadzają reklamy, a „skakanie po stacjach” bywa irytujące dla współpasażerów – wynika z badania portalu Oponeo.pl.

Polacy nie wyobrażają sobie jazdy samochodem w ciszy, a najpopularniejszym źródłem dźwięku jest radio - wskazuje na nie aż 54 proc. ankietowanych w badaniu Oponeo.pl. Na drugim miejscu znalazła się własna muzyka, którą wybiera 48 proc. Aż 80 proc. ankietowanych chce słuchać podczas jazdy muzyki, a nie słowa, stąd być może dużo mniejsze zainteresowanie audiobookami (wybiera je 4 proc.) i podcastami (3 proc.).

Przeważającej większości słuchaczy-kierowców nie przeszkadzają reklamy - tylko 16 proc. zmienia stację, gdy je usłyszy. Co więcej, pasażerów często drażni "skakanie po stacjach". Kierowcy są też raczej lojalnymi słuchaczami - 38 proc. to wierni słuchacze wybranych rozgłośni.

Z odpowiedzi czytelników Oponeo.pl wynika, że większość traktuje muzykę oraz audycje radiowe jako skuteczny sposób na walkę z monotonią podróży (44 proc.). Kolejnych 16 proc. uważa je za niezwykle istotne - zwłaszcza rano, ponieważ pomagają w walce z sennością. 19 proc. respondentów odnajduje w dźwiękach coś terapeutycznego, co pomaga znosić korki.

Polacy kochają też śpiewać w samochodzie - za kółkiem w wokalistów bawi się aż 29 proc. respondentów i zaledwie 9 proc. przyznało się, że w przypadku podróży z pasażerami, rezygnuje z podśpiewywania pod nosem. Natomiast 27 proc. zachowuje się wręcz przeciwnie i próbuje zachęcić współpasażerów do wspólnego śpiewania.

Polacy wybierają bardzo różne gatunki do jazdy samochodem. W badaniu (można było wskazać kilka odpowiedzi) najczęściej wybierali rock (49 proc.) i pop (46 proc.) - czyli dokładnie te, które oferuje większość polskich stacji radiowych.

Mimo, że podcasty wśród kierowców wciąż nie cieszą się dużą popularnością, to - podobnie jak na Zachodzie, będą one prawdopodobnie zyskiwać na znaczeniu. Wśród osób, które już teraz słuchają podcastów za kółkiem, najpopularniejsze są audycje o sporcie (15 proc.), historyczne (12 proc.) i polityczne (10 proc.). Nieznacznie za nimi znalazły się programy społeczne, lifestyle’owe, kulturalno-edukacyjne czy biznesowe.

Źródło: badanie własne portalu Oponeo.pl zrealizowane za pomocą ankiety CAWI w okresie od 17.08.2020 do 13.09.2020. Liczba respondentów - 3600.