W trzecim podejściu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę obwodnicy Zabierzowa. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu, opiewającą na prawie 676 mln zł, złożyła firma Budimex. Jeśli uda się podpisać umowę, 10-kilometrowa droga powinna powstać w ciągu trzech lat. Tymczasem mieszkańcy Zabierzowa protestowali w czwartek żądając przyśpieszenia inwestycji.

Według mieszkańców budowa obwodnicy jest sprawą najpilniejszą dla ochrony zdrowia i życia mieszkańców. W czwartek protestowali, przechodząc przez przejście dla pieszych przy ul. Willowej i blokując ruch na drodze krajowej, przeciwko kolejnym opóźnieniom w rozpoczęciu inwestycji.

Obwodnica Zabierzowa będzie mieć długości 10,3 km. Za węzłem Modlniczka będzie dwujezdniowa, a w dalszej części jednojezdniowa. Po stronie północnej ominie tereny zabudowane. W ramach tej inwestycji powstaną trzy skrzyżowania: w Zabierzowie, Bolechowicach i Rudawie oraz 300- metrowy tunel, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych i rondo.

Mieszkańcy od lat zabiegali o obwodnicę

Zabierzów i okoliczne miejscowości ze względu na walory przyrodnicze i bliskość Krakowa, są nie tylko miejscem zamieszkania, ale również kierunkiem chętnie odwiedzanym w celach rekreacyjnych. Według pomiarów ruchu przeprowadzonych w latach 2020/2021 przez Zabierzów przejeżdża średnio 21,4 tys. pojazdów na dobę. Mieszkańcy i władze samorządowe od lat zabiegali o obwodnicę.

Wszystkie prace, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, powinny zostać ukończone w ciągu 37 miesięcy od podpisania umowy. Do tego czasu nie będą wliczane okresy zimowe, od 16 grudnia do 15 marca. 

Obwodnica powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. 

Oferta złożona przez Budimex przekraczała założony pierwotnie kosztorys. W marcu minister infrastruktury przyznał na budowę obwodnicy Zabierzowa dodatkowe pieniądze. To pozwoliło nam na dokończenie procedur przetargowych.

Pozostali oferenci mają ponownie 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania. Dokumentacja przetargowa trafi również do standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która trwa 14 dni. Po jej zakończeniu i przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót będziemy mogli podpisać umowę - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.    

Trudna droga do wyłonienia wykonawcy

W październiku GDDKiA jako najkorzystniejszą wybrała ofertę konsorcjum Strabag Polska (lider) i Strabag (partner). Od tej decyzji odwołał się inny uczestnik postępowania - konsorcjum, którego liderem był Polimex Infrastruktura. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła to odwołanie i zobowiązała GDDKiA do wykluczenia konsorcjum Strabag z postępowania.

Po ponownej ocenie ofert wybrano ofertę konsorcjum z liderem Polimex Infrastruktura. Od tego rozstrzygnięcia odwołał się z kolei Budimex. I znów Krajowa Izba Odwoławcza zobowiązała GDDKiA do unieważnienia drugiego wyboru. Polimex Infrastruktura się odwołał. Wczoraj Sąd Zamówień Publicznych oddalił skargę złożoną przez konsorcjum, co pozwoliło nam dokonanie kolejnego wyboru.