Sąd w Londynie skazał Włodzimierza Umańca na dwa lata więzienia za zniszczenie obrazu Marka Rothki w galerii Tate Modern. 26-letni Polak twierdząc, że jest "yellowistą" napisał na płótnie czarnym tuszem słowa: "potencjalny egzemplarz yellowizmu". Jak twierdzi, zwiększył tym samym artystyczny walor dzieła.

Umaniec - posługujący się również z rosyjska brzmiącą wersją nazwiska Vladimir Umanets - poprzez podpis pod obrazem Rothki nawiązał do szerzej nieznanego kierunku w sztuce, którego sam jest współzałożycielem.

Sędzia Roger Chapple uznał to za "działanie celowe, zaplanowane i rozmyślne". Według niego "niedopuszczalna jest promocja kierunku artystycznego (w tym przypadku "yellowizmu") poprzez niszczenie innego artystycznego obiektu".

Odrestaurowanie obrazu, wycenionego przez ekspertów domu aukcyjnego Sotheby's na 5-9 mln funtów, kosztować będzie ponad 200 tys. funtów i zajmie kilka miesięcy, ponieważ Rothko znany jest z tego, że używał nietypowych materiałów.

Umaniec twierdzi, że podniósł wartość malowidła

Umaniec twierdził, że postąpił tak samo, jak reprezentant francuskiej awangardy Marcel Duchamp, który na wystawę w 1917 roku zgłosił pisuar nazwany fontanną i podpisany "R.Mutt". Obiekt odrzuciło jury wystawy, ale niektórzy do dziś uznają Duchampa za prekursora tzw. sztuki konceptualnej.

Umaniec przyznał się do winy, ale nie uznał swojego czynu za przestępstwo. Twierdził, że w ten sposób podniósł wartość malowidła, ponieważ artyści niekoniecznie podpisują się pod tym, co sami stworzyli.

"Podpisany" przez Umańca obraz "Czarne na kasztanowym", namalowany w 1958 r. i podarowany galerii przez artystę w 1969 r., jest jednym z nielicznych dzieł amerykańskiego artysty, jakie posiada Tate Modern.

Należy do serii trzech obrazów powstałych w jego pracowni w odpowiedzi na zamówienie w 1958 roku dekoracji ściennej do wytwornej nowojorskiej restauracji przy Park Avenue, usytuowanej na najwyższym piętrze modernistycznego wieżowca Seagram. Płótna nigdy jednak tam nie zawisły. Według jednej wersji uznano je za nieodpowiednie, według innej rozmyślił się sam artysta.

W pracach Marka Rothko najważniejszy jest kolor

Mark Rothko uważany jest za jednego z najważniejszych amerykańskich twórców nurtu malarstwa barwnych płaszczyzn w obrębie ekspresjonizmu abstrakcyjnego. W jego pracach kolor jest najistotniejszym elementem, a nadrzędną ideą - przekazanie emocjonalnego oddziaływania nasyconej barwy, osiągane poprzez szerokie, spokojne pociągnięcia pędzla na dużych powierzchniach.

Rothko urodził się w żydowskiej rodzinie na terenie obecnej Łotwy, w Dźwińsku (obecnie Daugavpils), w 1903 roku jako Markus Rotkowicz. W 1913 r. wraz z rodziną wyemigrował do USA. Studiował w Yale. Uważał, że rolą sztuki jest dawanie wyrazu surowym ludzkim emocjom.