243 książki o papieżu Franciszku ukazały się we Włoszech w ciągu półtora roku jego pontyfikatu. Znakomicie sprzedaje się wszystko, co ma związek z wizerunkiem papieża z Argentyny i z jego imieniem. Jego osoba oraz popularność , jaką się cieszy nie tylko wśród wiernych, sprawiły, że uruchomiono ogromny przemysł pamiątek i wydawnictw z nim związanych. Zdaniem watykanistów - całkowicie wbrew woli papieża.

To gigantyczna machina marketingowa, w której papież wykorzystywany jest jako "marka sukcesu"- przyznaje specjalista w dziedzinie strategii komunikacji Bruno Ballardini, autor książki "Lider taki, jak Franciszek". Uwagę skupioną na papieżu,  wykorzystywaną przez ekspertów od marketingu, tłumaczy też pokładanymi w nim nadziejami na to, że wyprowadzi Kościół z kryzysu. 

O zainteresowaniu papieżem świadczy nie tylko 16 milionów obserwatorów jego profilu na Twitterze, ale także na przykład ogromny wzrost obrotów urzędu filatelistycznego i numizmatycznego Państwa Watykańskiego. Turyści i pielgrzymi masowo kupują znaczki i monety z wizerunkiem Franciszka.

Od wiosny wydawnictwo należące do byłego premiera Silvio Berlusconiego publikuje tygodnik "Mój papież". Wydano także komiksy o Franciszku dla dzieci. Jest też dla nich album z 400 naklejkami, opowiadający o jego życiu.

W kioskach z gazetami dużą popularnością cieszy się kolekcja różańców, nosząca imię papieża Bergoglio. Rozchwytywane są skórzane bransoletki, sprzedawane również z jego imieniem.

Od początku obecnego pontyfikatu znacznie wzrosła liczba pielgrzymów przybywających do Rzymu, zwłaszcza z Argentyny, ale także z innych krajów Ameryki Południowej. To również jest tzw. efekt Franciszka.

W przyszłym roku na ekrany kin w kilku krajach jednocześnie wejdą dwa fabularne filmy o papieżu, nakręcone przez znanych włoskich reżyserów: Lilianę Cavani i Daniele Luchettiego. Filmy powstają zresztą wbrew woli Franciszka, który wyraźnie powiedział, że nie jest zadowolony z takich inicjatyw.