Od dzisiaj na lotniskach i dworcach kolejowych pojawią się plakaty informujące pasażerów o ich prawach. Tę samą funkcję będą pełnić ulotki i specjalna strona internetowa. Bruksela w ostatnich latach wprowadziła wiele przepisów dających większe prawa pasażerom, ale wciąż nie są oni ich świadomi. Koszt ogólnoeuropejskiej kampanii informacyjnej to milion euro.

Wakacje tuż, tuż, hotele zarezerwowane, bilety wykupione, ale unijny komisarz do spraw transportu Siim Klalas ostrzega:Jeżeli stanie się coś złego, to nie ma wtedy czasu by zastanawiać się co robić czy jak złożyć zażalenie, trzeba to wiedzieć wcześniej. Dlatego już dzisiaj w ramach kampanii uruchomiono stronę internetową, a na europejskich lotniskach i dworcach kolejowych rozdawane są ulotki w 23 językach Unii z informacjami o prawach pasażerów.

Można się z nich dowiedzieć, że np. mamy prawo domagać się od 125 do 600 euro w przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia lotu. Mamy także prawo do posiłku, napojów i hotelu jeżeli oczekiwanie na lotnisku się przedłuża. Natomiast za zagubiony bagaż możemy domagać się do 1225 euro.

Komisja przypomina, że pasażer ma prawo domagać się bezpiecznej podróży. Prawa mają także pasażerowie niepełnosprawni, którym należy zapewnić niedyskryminujące warunki zakupu biletu i podróży.

Komisja chce rozszerzyć prawa pasażera na inne środki transportu. Mają one chronić także podróżujących drogą morską lub wodnymi drogami śródlądowymi oraz pasażerów korzystających z autobusów i autokarów.