Już w czwartek mają się zakończyć prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. Maszyna TBM ma dotrzeć do komory odbiorczej.

W czwartek maszyna drążąca dotrze do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin, co będzie oznaczało zakończenie zasadniczych prac przy drążeniu tunelu - przekazał Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Teren inwestycji - jak zapowiedziała Kancelaria Prezydenta RP - odwiedzi w czwartek prezydent Andrzej Duda.

Do wtorku włącznie maszyna wydrążyła 1474,81 m - poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, odpowiedzialna z ramienia magistratu w Świnoujściu za komunikację dotyczącą tunelu.

Teraz Wyspiarka zwolni i zatrzyma się przed betonowym blokiem, gdzie przejdzie jeszcze przegląd narzędzi. Potem powoli przewierci betonowy blok i wejdzie do szybu odbiorczego - podała Skorupka-Kaczmarek.

Jak wskazała, na wyspie Wolin komorę odbiorczą napełniono wodą, by zrównoważyć ciśnienie podczas przewiercania jej ściany szczelinowej i wchodzenia do niej głowicy maszyny TBM.

Prowadzone są także inne prace przy inwestycji, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej po obu stronach Świny.

Tunel ma rozwiązać problemy komunikacyjne miasta

Wyprodukowana w Chinach i przetransportowana do Świnoujścia w częściach maszyna TBM, została zmontowana w komorze startowej na wyspie Uznam. Maszyna, nazwana później "Wyspiarką", rozpoczęła drążenie tunelu na początku marca.

Wyspiarka waży ponad 3 tys. ton, ma długość 105 m i średnicę 13,4 m. Przewiercała się pod dnem Świny, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Do wtorku włącznie maszyna zamontowała 170 pierścieni półtorametrowych i 604 dwumetrowe.

Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu zostanie wydrążone maszyną TBM. Z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Tunel - stała przeprawa, która połączy wyspy Uznam i Wolin, rozdzielone rzeką Świną - ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

NIE PRZEGAP: Ruszyła budowa najdłuższego podwodnego tunelu w Polsce