W stolicy Małopolski 1 sierpnia zacznie działać Karta Krakowska. Jej posiadacze będą mogli liczyć na tańsze bilety MPK, a także zniżki w instytucjach kultury i firmach, które przyłączyły się do programu. Wnioski o wydanie karty są przyjmowane od 1 lipca. Do dziś złożyło je prawie 53 tys. osób. "Chcemy, żeby ten program był atrakcyjny dla wszystkich" – mówił prezydent miasta Jacek Majchrowski.

Posiadacze Karty Krakowskiej od 1 sierpnia będą mogli kupić tańsze o 20 proc. bilety okresowe komunikacji miejskiej. Jak wylicza reporter RMF FM Marek Wiosło, normalny bilet miesięczny na wszystkie linie w granicach miasta kosztuje 89 zł, a dla posiadaczy karty jego cena wyniesie 72 zł. Karta pozwoli też na korzystanie z rabatów w miejskich instytucjach kultury i w firmach prywatnych, które przystąpiły do programu, oferując od 5 do 20 proc. zniżki na swoje usługi. Miejsca, w których karta jest honorowana, będą oznaczone specjalną naklejką z wizerunkiem lajkonika. Obecnie jest ich około 50, w tym hotele i restauracje.

Od 1 lipca wnioski o wydanie karty złożyło 53 tys. osób, które mieszkają lub płacą podatki w Krakowie. Cieszę się z tego, że w bardzo krótkim czasie prawie 53 tys. osób złożyło wnioski o wydanie Karty Krakowskiej i że większość składa je w wersji elektronicznej - mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Elżbieta Kantor mówiła, że dziennie do urzędu wpływa około 2 tys. wniosków. Można je złożyć w formie elektronicznej lub papierowej. Osoby zameldowane w Krakowie jedynie wypełniają wniosek o wydanie karty. Ci, którzy takiego zameldowania nie mają, muszą dodatkowo przedstawić dokument potwierdzający, że płacą podatki pod Wawelem.

Wnioski papierowe są przyjmowane w 30 miejscach, m.in. w sześciu punktach sprzedaży biletów MPK oraz w punktach obsługi mieszkańców w Urzędzie Miasta, także tych ulokowanych w galeriach handlowych. Działa również punkt mobilny, który w weekendy funkcjonuje podczas pikników w krakowskich parkach. Namawiamy do składania wniosków w formie elektronicznej, to forma najwygodniejsza i najszybsza - powiedziała Kantor.

Z kolei Prezes MPK w Krakowie Rafał Świerczyński zachęcał, by mieszkańcy nie tylko składali wnioski elektronicznie, a nie osobiście, ale też korzystali z opcji dostarczenia karty przez kuriera - zamiast odbioru osobistego w punktach sprzedaży biletów.

Podczas wysyłania wniosku można dokonać wyboru, co ma być nośnikiem uprawnień i ulg przewidzianych w programie. Może to być nowa plastikowa bądź mobilna Karta Krakowska albo dotychczasowe nośniki biletów komunikacji miejskiej: Krakowska Karta Miejska, Krakowska Karta Rodzinna, Małopolska Karta Aglomeracyjna lub legitymacja studencka.

Zgodnie z procedurą karta powinna być wydana w 30 dni od złożenia wniosku. Jest ważna rok. Dla osób zameldowanych na stałe w Krakowie jej przedłużenie będzie automatyczne, niezameldowani będą musieli w przyszłym roku ponownie o nią wystąpić.

Miasto uruchomiło specjalna infolinię, czynną od poniedziałku do piątku od godz. 8 do 20. Pod numerem telefonu 12 254 14 00 można uzyskać pomoc w razie problemów, pytań lub wątpliwości związanych z programem Karta Krakowska.

Jak podkreśla reporter RMF FM Marek Wiosło - ideą programu jest m.in. zachęcenie osób, które mieszkają w Krakowie, ale nie są tu zameldowane i nie płacą podatków, by podatki w stolicy Małopolski zaczęły płacić.

Urzędnicy szacują, że w tym roku wnioski o wydanie Karty Krakowskiej złoży 250 tys. osób. Koszt programu to około 3 mln zł.

(ak)