Coraz mniej ludzi odwiedza centra handlowe. Mimo to w tym roku może paść rekord budowy nowych obiektów - pisze "Rzeczpospolita".
W 2015 r. może przybyć 547 tys. mkw. powierzchni w centrach, co oznaczałoby wzrost o niemal 65 proc. w porównaniu do poprzedniego roku - szacuje firma doradcza JLL. Zaś firma CBRE podaje, że na koniec 2014 r. w budowie było 770 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.
Dane są o tyle zaskakujące, że zainteresowanie klientów centrami handlowymi i robieniem tam zakupów jednak spada. Według danych z badania ruchu w takich obiektach Experian FootFall tylko w listopadzie spadł on w Polsce o 2,8 proc.
Centra w Polsce wygrywają zdecydowanie z ulicami handlowymi. Dochodzi tam do swego rodzaju kumulacji popytu, stąd zainteresowanie takimi projektami nie spada - wyjaśnia Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Jak mówi Faliński, siłę takich obiektów widać też po tym, że skupiając się na sklepach głównie o średnich powierzchniach są w stanie dzięki większemu ruchowi i tak dać im znacznie wyższe obroty, niż gdyby były one ulokowane przy ulicach handlowych.