25 maszynistów poszukują łódzkie przewozy kolejowe. Z tego powodu organizują kształcenie w zawodzie maszynisty pojazdu trakcyjnego. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że przyszli maszyniści przechodzą szkolenie trwające zaledwie … 3 miesiące.

Na rozpoczęty w Łodzi kurs maszynisty pojazdu trakcyjnego było dwa razy więcej chętnych, niż miejsc. Nie jest to zaskakujące, ponieważ początkujący maszynista może zarobić średnio 2500 złotych na rękę. Potem jego wynagrodzenie rośnie wraz z stażem pracy i doświadczeniem.

Maszynista w teorii

Szkolenie trwa jednak zaledwie 3 miesiące. Jak w tak krótkim czasie dobrze wyszkolić przyszłych maszynistów? Kierownik szkolenia Ryszard Antczak wyjaśnia, że kursanci nabiorą wiedzy czysto teoretycznej. W czasie szkolenia kandydaci będą mogli nabyć informacje dotyczące przepisów ruchu kolejowego w Polsce i Unii Europejskie, a także budowy pojazdów oraz niebezpieczeństw związanych z pracą maszynisty.

Fakt, że taki kurs nie pozwala przygotować pełnoprawnego maszynisty, potwierdza dyrektor Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych - Andrzej Wasilewski. Osoby, które skończą ten kurs, uzyskają licencję, ale nie uprawnia ona do kierowania pociągami. Żeby być maszynistą potrzebne jest również uzyskanie świadectwa. Te zaś przyszły maszynista może zdobyć u przewoźnika kolejowego. Takie szkolenie trwa około 2500 godzin - wyjaśnia dyrektor. Pojawia się pytanie, kto sprawdzi, jak przewoźnik kolejowy wyszkoli maszynistę, skoro choćby ostatnia katastrofa pod Szczekocinami pokazała luki w kształceniu i brak kontroli nad szkoleniami maszynistów.

Chętnych nie brakuje

3-miesięczny kurs prowadzony w Łodzi ma wypełnić lukę po likwidacji techników kolejowych, ale tam nauka trwała 5 lat. W pierwszej turze kursu na licencję maszynisty bierze udział 12 osób. Są to głównie młodzi ludzie, którzy liczą na szybkie znalezienie pracy w zawodzie maszynisty. Ten zawód otwiera przede mną większe perspektywy na podjęcie kolejnej pracy - wyjaśnia jeden z uczestników kursu. Pracuję w swoim zawodzie - w firmie obuwniczej - już 10 lat i nie chciałbym być okaleczony zawodowo. Z informacji od przewoźników kolejowych wiem, że znalezienie pracy w charakterze maszynisty nie powinno być trudne. Pierwszym krokiem jest ukończenie szkolenia - mówi uczestnik. Koszt szkolenia jednego kursanta wynosi około 9 tysięcy złotych - w tym 5 tys. złotych może wynieść dopłata z funduszy europejskich.