​Trwa wyjaśnianie okoliczności katastrofy wojskowego MIG-a 29, który w nocy rozbił się pod Pasłękiem w Warmińsko-Mazurskiem. Maszyna spadła na pole uprawne, zginął pilot. Jak dowiedzieli się dziennikarze śledczy RMF FM, 33-letni porucznik zgłaszał problemy techniczne.

Ministerstwo Obrony Narodowej w komunikacie zamieszczonym na stronie resortu podaje, że w okolicach miasta Pasłęk "podczas lotów nocnych, rozbił się samolot MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego". Samolot zapalił się po zderzeniu z ziemią. Do zdarzenia doszło o 1:57 w nocy.

33-letni pilot katapultował się w okolicach miejscowości Sakówko. Niestety nie przeżył wypadku. Jego ciało znaleziono około 200 metrów od wraku.

Jak dowiedzieli się w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych dziennikarze RMF FM, to był lot w ramach nocnych szkoleń.

Do czasu wyjaśnienia przyczyn katastrofy MiG-29 loty przy użyciu tego statku powietrznego zostały wstrzymane - poinformował szef MON Mariusz Błaszczak. Jak dodał, "państwo polskie objęło opieką" najbliższych tragicznie zmarłego pilota.

Jesteśmy myślami z rodziną, z bliskimi. Państwo polskie objęło opieką najbliższych tragicznie zmarłego pilota - podkreślił Błaszczak.

Pilot zgłaszał problemy techniczne

Według naszych informacji pilot zgłaszał problemy techniczne, nie mógł zapanować nad samolotem. Od dowództwa dostał wyraźne polecenie, aby się katapultował. 33-letni porucznik próbował jeszcze wyprowadzić maszynę, ale mu się nie udało.

Zabezpieczono już nagrania z wieży kontroli lotów. Pobrano także próbki paliwa.

Jak donosi nasz reporter Piotr Bulakowski, 33-letni pilot późno się katapultował, by samolot nie uderzył w zabudowania. To jedna z hipotez branych pod uwagę przez śledczych.

Pilot posiadł 800 wylatanych godzin

"Pilot posiadał ponad 800 godzin wylatanych w powietrzu w tym ponad 500 godzin na MiG-29, na których pełnił dyżury bojowe" - poinformował resort. Rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku i objęta opieką psychologiczną.

Samolot, którym leciał ma numer boczny 4301. Maszyna została pozyskana za symboliczne 1 euro we wrześniu 2003 roku. Wiadomo, że płatowiec pochodzi pochodzi z lat 1988-1989. Maszyna była modernizowana, wymieniono między innymi silnik.

MiG leży na brzuchu. Wokół widać ślady po pożarze

Maszyna jest mocno zniszczona. Myśliwiec należał do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

MiG spadł w pobliżu lokalnej drogi, do najbliższych zabudowań jest zaledwie 300 metrów. Teren zabezpieczają policjanci i Żandarmeria Wojskowa.

Przyczyny katastrofy wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Na miejscu są także prokuratorzy z Olsztyna.

Premier: Cześć Jego Pamięci!

Premier Mateusz Morawiecki przekazał wyrazy współczucia bliskim zmarłego pilota. Wyrazy współczucia dla bliskich zmarłego pilota z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jego rodzina została objęta stosowną opieką. Cześć Jego Pamięci! - napisał na Twitterze.

Prezydent Andrzej Duda napisał na swoim profilu: "Ok. 2.00 w nocy rozbił się Mig29 z 22 Bazy w Malborku, gdzie lata świetna Ekipa. Niestety, zginął jeden z Pilotów. Ogromny żal i wielka strata. Wszyscy jesteśmy teraz z Nimi... RiP".

Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano z ZSRR w 1972 roku. Pierwsze egzemplarze weszły do służby 14 lat później. 

Zgodnie z przeznaczeniem jest lekkim myśliwcem frontowym. Seryjną produkcję zakończono w roku 1990. Podstawowe osiągi samolotu to: prędkość maksymalna 2,3 Ma, czyli 2445 km/h/, pułap 17500 m, zasięg 1750 km (2100 km ze zbiornikiem dodatkowym). Uzbrojenie: działko kaliber 30 mmm, kierowane i niekierowane rakiety oraz bomby o łącznym ciężarze, w zależności od wersji, od 2000 kg do 5500 kg. 

Po remoncie i modernizacji, m.in. systemów nawigacyjnych. Przed katastrofą Siły Powietrzne RP użytkowały 31 bojowych i szkolno-bojowych MiG-29. Są na wyposażeniu 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku oraz 23. w Mińsku Mazowieckim.

Gorąca Linia RMF FM jest do Waszej dyspozycji! Przez całą dobę czekamy na informacje od Was, zdjęcia i filmy.

Możecie dzwonić, wysyłać SMS-y lub MMS-y na numer 600 700 800, pisać na adres mailowy fakty@rmf.fm albo skorzystać z formularza WWW.

(mch/ł)