12 milionów euro. Tyle kosztowała budowa kilometra betonowej autostrady A2. Niemcy budują autostrady z betonu taniej, bo za 9 milionów euro. To koszty uśrednione, ale i tak przemawiają do wyobraźni.

Eksperci tłumaczą, że drogi z betonu są droższe, ale trwalsze. Ich zdaniem cena zależy od momentu budowy i samego terenu, na jakim powstała autostrada. Autostrada budowana w polu będzie tańsza niż w pobliżu dużych miast.

Mimo nawet takich różnic eksperci chwalą wybór betonowej nawierzchni na A2. Jest droższa w budowie, ale kierowcy nie zobaczą na niej kolein. Beton wytrzymuje dłużej, bez poważnych remontów niż powierzchnia asfaltowa - zapewnia Jakub Adamski, ekspert transportowy.

Przy okazji budowy autostrady A2, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrobiła eksperyment. Na ostatnim kilometrowym odcinku przy samej granicy z Niemcami zastosowano inny sposób kładzenia betonu. Poza tym ułożono go na starym asfalcie. Urzędnicy twierdzą, że taka droga może wytrzymać bez remontów nawet 80 lat.