UWAGA KIEROWCY - trudne warunki drogowe na Śląsku. Od wczoraj niemal bez przerwy pada śnieg. W wielu miejscach jest ślisko i niebezpiecznie. Jeśli ktoś czuje się niepewnie na drodze, lepiej by skorzystał z autobusu lub tramwaju. O stłuczkę czy wypadek nie jest trudno.

Zanim wyruszymy w podróż musimy upewnić się, że nasz samochód nie będzie zagrożeniem dla innych. Podstawa to zimowe opony. Nie uchronią nas one w 100 % przed wpadnięciem w poślizg, ale nasza przyczepność z pewnością będzie lepsza. Przed odśnieżeniem auta, powinniśmy uruchomić silnik. By łatwiej zdrapywać lód z szyb. Samo odśnieżanie musi być także dokładne. Warto wstać kwadrans wcześniej i pozbyć się śniegu z całego auta, a nie tylko z przedniej szyby. Sporym zagrożeniem są samochody jadące ze śniegiem na dachu. Wiatr zrzuca go na szyby aut jadących z tyłu. Można za to dostać wysoki mandat. Jeśli wiemy, o drobnych usterkach dotyczących np. układu hamulcowego, zanim wybierzemy się w podróż najpierw powinniśmy odwiedzić warsztat.

Jeśli jesteśmy gotowi do jazdy – pamiętajmy: zimą jeździmy wolniej. Rozmawiałem z kierowcami, w jaki sposób oni radzą sobie w zimowych warunkach.

Na zimę nie ma mocnych. Nie ważne, jaki masz samochód i jak długo masz prawo jazdy. Jeśli za bardzo będziesz szarżował, może skończyć się to tragicznie. Na Śląsku wszystkie główne drogi są przejezdne. Od wczoraj piaskarki pracują na okrągło.

Gorzej jest na drogach osiedlowych. W wielu miejscach są one oblodzone i bardzo łatwo o stracenie panowania nad samochodem. Dlatego czasem lepiej jechać wolniej, nie przejmować się tym, że inni na nas trąbią, niż w najlepszym przypadku, rezerwować sobie termin u blacharza.

Na koniec jeszcze kilka praktycznych rad dla kierowców. Jeśli mimo wszystko wpadniemy w poślizg, starajmy się zachować zimną krew (łatwo mówić, to są ułamki sekund). By zwiększyć swoje szanse na wyjście z poślizgu zawsze trzymajmy obie ręce na kierownicy. To może nam uratować życie. Gdy tył samochodu zarzuci nam na przykład w lewo, kierownicą również powinniśmy odbić w lewo lekko i z wyczuciem dodając gazu. Jest to bardzo ważne. Nie wolno nam robić 2 rzeczy. Hamować i kontrować kierownicą w złym kierunku. W wyżej wspomnianym przypadku odbicie kierownicą w prawo zakończyłoby się obrotem o 360 stopni. Podobnie możemy skończyć naciskając na hamulec.