Od listopada 2012 roku wszystkie nowe opony sprzedawane w Unii Europejskiej będą klasyfikowane pod kątem wpływu na zużycie paliwa, przyczepności oraz hałasu.

Oznakowanie opon będzie podobne do już istniejącego oznakowania urządzeń AGD. Znaczek koloru zielonego z literką A będą miały najlepsze opony. Wybierając je będziemy pewni, że zużyjemy najmniej paliwa. Najmniej ekologiczne, klasy G będą miały czerwoną etykietkę. Hałas wywoływany przez opony będzie sygnalizowany piktogramem w kształcie głośnika i liczbą decybeli. Będziemy także informowani jaka jest przyczepność do mokrej nawierzchni.

„Te ekologiczne opony nie powinny być droższe od już istniejących, zastąpią one stare modele” – przekonuje mnie właściciel brukselskiej centrali opon. Również euro deputowani zapewniają, że kosztów wprowadzenia nowego systemu nie powinni odczuć – konsumenci. Jaka będzie prawda okaże się dopiero za dwa lata. Etykietowanie opon ułatwi jednak zdecydowanie podejmowanie świadomych decyzji przy zakupie.

Nowy system będzie wprowadzany stopniowo. Od 1 listopada 2012 roku dostawcy opon do samochodów osobowych oraz lekkich i ciężkich pojazdów dostawczych (klasy opon C1, C2 oraz C3) będą zobowiązani do informowania klientów o parametrach efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu we wszystkich technicznych materiałach promocyjnych, w tym na stronach internetowych. Obowiązek ten nie będzie dotyczył opon bieżnikowanych, opon terenowych do zastosowań profesjonalnych oraz opon przeznaczonych do montowania w pojazdach wyścigowych. Wszystkie opony klas C1 oraz C2 wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku i dostarczane przez producenta do dystrybutora będą musiały posiadać naklejkę lub drukowaną etykietę określająca klasę efektywności paliwowej. Ponieważ opony w punktach sprzedaży nie są zwykle eksponowane w sposób widoczny dla nabywców, europosłowie nalegali, aby w rozporządzeniu znalazł się zapis zobowiązujący sprzedawców do okazania nabywcy etykiety określającej klasę efektywności opony i aby informacje te zawarte były także na kwitach sprzedaży.