Ponad 8 km długości i 6 nowych stacji będzie liczył pierwszy odcinek III linii metra na Gocław. W piątek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie nowej trasy kolei podziemnej. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku.

Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. 

Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Nowa linia zbliży Pragę do centrum - w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy w przyszłości linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły - pojedzie na Mokotów - i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w Warszawie

Zaczynamy projektowanie trzeciej linii metra - tak jak to obiecywaliśmy. Ta część tej linii, na którą właśnie podpisujemy kontrakt na projektowanie, będzie miała ponad 8 km i 6 nowych stacji. Mam nadzieję, że jeżeli uda się zapewnić unijne finansowanie, prace będziemy mogli rozpocząć w 2028 roku - mówił Rafał Trzaskowski. 

To ma być linia obwodowa - linia, która wpisuje się przez tworzony przez nas system komunikacji w całym mieście. W związku z tym trzecia linia metra będzie dowozić pasażerów do pierwszej, drugiej oraz później powstałej - czwartej linii metra. Wszystkie nasze analizy pokazują, że linia M3 jest bardzo potrzebna i będzie bardzo efektywna - dodał prezydent m.st. Warszawy.



Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok - tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

Na budowę tej linii potrzebujemy ogromnych środków - około 5 miliardów złotych. Tak kosztownej inwestycji nie da się zrealizować bez wsparcia środkami z KPO czy z budżetu unijnego. Mam jednak nadzieję, że pieniądze się znajdą i będziemy mogli rozpocząć budowę linii M3 już za cztery lata - tłumaczył Rafał Trzaskowski. 

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra. O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy - prawdopodobnie już w marcu tego roku.

Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. 

To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km - z 42-oma stacjami.