Dwa mosty o długości 165 metrów długości nad Wartą i 117 metrów nad Cybiną mają powstać w Poznaniu. Właśnie ogłoszono przetarg na ich budowę.

To inwestycja ważna z kilku powodów. Kluczowy jest aspekt komunikacyjny. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Szczegóły inwestycji

Przeprawa składać się będzie z dwóch mostów dla pieszych i rowerzystów nad Wartą oraz Cybiną - na wysokości ul. Berdychowo, następnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa (rejon tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty). Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowo w planach jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.

Cytat

Za nami konkurs architektoniczny oraz część prac koncepcyjnych i projektowych, inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Do zadań wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie należało przygotowanie pozostałej dokumentacji wykonawczej, a następnie zrealizowanie prac budowlanych. To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, by całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom
- mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie liczyła 165 metrów długości, natomiast druga, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.

Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym - m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.

Co jeszcze powstanie w ramach inwestycji?

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawią się także ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie dokumentacji przygotowanej przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w zorganizowanym przez miasto konkursie.

Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, a jej realizacja planowana jest na lata 2023-2024.