Od niedzieli na stacji Łódź Kaliska podróżni mogą już korzystać z kolejnych trzech nowych peronów. Są windy, ławki i wiaty. Nowe przejścia podziemne ułatwią komunikację, a otwarcie wiaduktu wschodniego nad Al. ks. bp Władysława Bandurskiego, to większe możliwości dla kolei w regionie łódzkim.

Od niedzieli (6 listopada) na stacji Łódź Kaliska dostępne są perony nr: 3, 4 i 5, na których zatrzymują się pociągi m.in. PKP Intercity rel. Warszawa - Wrocław, PolRegio do Ostrowa Wielkopolskiego i Poznania, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej do Sieradza, Łowicza, Kutna, Torunia.

Teraz lepszą obsługę pasażerską na stacji zapewnia już pięć peronów. Obiekty są wyposażone w ławki i wiaty oraz osłonięte poczekalnie. Jasne oświetlenie zapewnia większe bezpieczeństwo po zmroku, a czytelnie oznakowanie - lepszą orientację na stacji. Do końca roku zamontowane zostaną wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring.

Łatwiejsze dojście do pociągów ułatwiają dwa nowe przejścia podziemne. Pierwsze z nich jest przedłużeniem istniejącego tunelu do dworca i prowadzi na perony 4 i 5. Drugie przejście pod wiaduktem wschodnim jest łącznikiem z placu przed dworcem kolejowym, w kierunku dworca autobusowego.

Przebudowa stacji lepiej integruje kolej z komunikacją miejską. Nowe perony znajdują się bliżej przystanków autobusowych i tramwajowych. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogą korzystać z wind.

"Wąskie gardło" zlikwidowane

PKP PLK zadbała także o likwidację tzw. "wąskiego gardła" i teraz pociągi jeżdżą nowym wiaduktem kolejowym nad Al. ks. bp Władysława Bandurskiego. Było to możliwe dzięki budowie 3 nowych torów od Łodzi Kaliskiej przez Łódź Kaliską Towarową do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Efektem wykonanych prac jest prowadzenie większej liczby pociągów, sprawniejsze podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).

Tory przygotowano do prędkości 100 km/h (przed modernizacją dopuszczalna prędkość wynosiła 40 km/h). Sprawny i bezpieczny nadzór na ruchem pociągów zapewniają nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania.

Wszystkie prace i inwestycje zmierzają do przebudowy Łódzkiego Węzła Kolejowego. Po zakończeniu budowy tunelu średnicowego na stacji Łódź Kaliska zatrzymają się pociągi kursujące podziemną trasą z Łodzi Fabrycznej oraz nowych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.

Inwestycje w całości zostały finansowane z budżetu państwa i ich koszt to 339,7 mln zł netto. Roboty budowlane potrwają do grudnia 2022 roku.

Liczby inwestycji:

- 5 zmodernizowanych peronów

- 2 nowe przejścia podziemne

- 1 wiadukt kolejowy

- 15 km nowych torów i sieci trakcyjnej

- 47 wymienionych rozjazdów.