Determinacja, wola walki, najwyższa koncentracja, perfekcyjne przygotowanie, konkurencyjne tempo, wysoka skuteczność i zaangażowanie – to wszystko Kajetan Kajetanowicz pokazał w swoim debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Przez cztery dni długiej i wyczerpującej rywalizacji, pilotowany przez Jarka Barana Kajetanowicz jechał szybko i efektywnie, dzięki czemu osiągnął metę 73. Rajdu Polski tuż za podium klasyfikacji WRC 2.

Determinacja, wola walki, najwyższa koncentracja, perfekcyjne przygotowanie, konkurencyjne tempo, wysoka skuteczność i zaangażowanie – to wszystko Kajetan Kajetanowicz pokazał w swoim debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Przez cztery dni długiej i wyczerpującej rywalizacji, pilotowany przez Jarka Barana Kajetanowicz jechał szybko i efektywnie, dzięki czemu osiągnął metę 73. Rajdu Polski tuż za podium klasyfikacji WRC 2.
Polacy Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Ford Fiesta R5) na trasie 73. samochodowego Rajdu Polski /PAP/Tomasz Waszczuk /PAP

W 7. rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata, kategoria WRC 2 była wyjątkowo mocno obsadzona. Wśród 25 zgłoszonych załóg, byli m.in. ubiegłoroczni zwycięzcy, zawodnicy z zespołów fabrycznych, aktualny lider punktacji WRC 2, a także wielu kierowców mających na swoim koncie po kilkadziesiąt startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Wywalczenie czwartego miejsca, w debiucie, przy tak silnej stawce, zdecydowanie nie należało do prostych zadań. Zwłaszcza, że od siódmego odcinka specjalnego Kajetanowicz i Baran musieli zaciekle ścigać konkurentów i walczyć o odrobienie wielu pozycji. Te stracili po tym, gdy jedna z felg w ich samochodzie nie wytrzymała starcia z głęboką koleiną, zostawiając Polaków bez hamulców w prawym przednim kole przed trzema długimi odcinkami specjalnymi.

Rajdowi Mistrzowie Europy nie pozwolili jednak, by to wpłynęło na ich koncentrację i na kolejnych oesach systematycznie pięli się w klasyfikacji WRC 2. W sobotę zawodnicy rywalizowali w najdłuższym (124,6 km oesowych) i najtrudniejszym, bo rozgrywanym bez serwisu, etapie rajdu. Na 7 oesach, które załogi przejechały 2 lipca, reprezentanci LOTOS Rally Team jechali szybko i pewnie, skutecznie unikając problemów, dzięki czemu awansowali aż o 9 pozycji. Na koniec zawodów - w niedzielę, gdy wielu zawodników zmagało się z problemami na zmoczonych i rozmiękczonych opadami deszczu odcinkach, Kajto z Jarkiem wywalczyli awans o kolejne dwa miejsca i ostatecznie osiągnęli metę 73. Rajdu Polski na 4. pozycji w klasyfikacji WRC 2. To oznacza, że w drodze do tego osiągnięcia Kajto i Jarek pokonali 21 rywali, wśród których byli m.in. wicelider klasyfikacji WRC 2 i reprezentanci ekip fabrycznych.

Podsumowując ten rajd mógłbym śmiało powiedzieć, że to był udany, choć bardzo trudny debiut, ale takie właśnie są Mistrzostwa Świata - powiedział Kajetan Kajetanowicz. Zawsze chcę rywalizować w trudnych, wymagających rajdach, dlatego to, czego doświadczyliśmy w Rajdzie Polski, jest całkiem naturalne i dobrze, że potrafimy się z tego cieszyć, a trudności nas nie zniechęcają. "Never give up!" - to podejście po raz kolejny się sprawdziło, a my wykonaliśmy dobrą robotę, bo cały zespół był zmotywowany. Fajne jest to, że wytrzymałem psychicznie, a to nie było łatwe.

Jak dodał Kajetanowicz najbardziej zadowolony jest z tego, że razem ze swoim pilotem zdołali utrzymać prędkość załóg, które regularnie startują w Mistrzostwach Świata. Są w tym cyklu zawodnicy jadący tempem, które nie wybacza błędów. Oczywiście są też tacy, którzy jadą wolniej, ale nie zmienia to faktu, że to stawka złożona z kierowców, którzy rzadko zdejmują nogę z gazu. Walcząc z nimi nie można liczyć na ich pecha, tylko także trzeba jechać bardzo szybko. Dziś drogi były tak zniszczone, że kamienie poprzebijały nam podłogę, więc do samochodu dostało się sporo błota i wody. Z kolei w poprzednich dniach jechaliśmy w upale i kurzu, co pokazuje jak trudnemu zadaniu podołaliśmy. Dlatego czwarte miejsce, w tak wymagającym rajdzie, z dwoma kapciami po drodze, zmianą koła na odcinku, tylko utwierdza nas w przekonaniu, że warto wierzyć i ciężko pracować, by mieć szansę rywalizacji z najlepszymi kierowcami świata.

Jarek Baran - pilot Kajetanowicza - dodał: Dla mnie to - po kilku latach - bardzo miły powrót do Mistrzostw Świata, bo stał się tu, na Rajdzie Polski. Choć jest to kolejna edycja WRC w Mikołajkach, to do tej pory nie mieliśmy okazji wziąć w niej udziału sportowo i bardzo mi brakowało tego startu. Zapewne wszyscy powiedzą, że warunki były trudne. Ale uwierzcie - były bardzo bardzo trudne. Wczorajszy dzień a dzisiejszy to dwa zupełnie różne oblicza rajdów. Piątek i sobota były niewiarygodnie gorące, dziś z kolei było tak potwornie ślisko, przez tę rozmoczoną drogę, czuliśmy jakbyśmy startowali w dwóch różnych zawodach.  Nie jest łatwo jechać z tyłu, a od pierwszych załóg w kategorii WRC 2 przez dwa pierwsze dni dzieliło nas od kilkanaście pozycji, więc droga bardzo mocno się niszczyła i różniła. Rajd Polski 2016 to ogromna ilość doświadczenia dla nas, zarówno jeśli chodzi o sposób jazdy, o notatki, o czytanie drogi. Myślę, że jest to rzecz, którą najbardziej trzeba cenić i docenić, jako doświadczenie wyniesione z tego debiutu. Niesamowici są kibice, którzy czekali na nas. Było ich mnóstwo i bardzo żywiołowo nas dopingowali. Dziękujemy bardzo.

73. Rajd Polski w liczbach:

4. - miejsce wywalczone przez Kajetana Kajetanowicza w klasyfikacji WRC 2 w jego debiucie w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata.
12 - tyle punktów do klasyfikacji WRC 2 Kajetan i Jarek wywalczyli w 73. Rajdzie Polski.
108,0 km/h - średnia prędkość załogi LOTOS Rally Team na dystansie 306,1 km, na który składało się 21 oesów Rajdu Polski.
49 na 67 zgłoszonych załóg ukończyło rywalizację w polskiej rundzie WRC.
13 pozycji - taki awans w klasyfikacji WRC 2 wypracowali reprezentanci LOTOS Rally Team.
15 z 25 załóg zgłoszonych w kategorii WRC 2 dotarło do mety w Mikołajkach.

73. Rajd Polski - klasyfikacja WRC 2 po 21 odcinkach specjalnych:

1. Suninen/Markkula (Finlandia, Skoda Fabia R5) + 2:43:27,7 s.
2. Evans/Parry (Wielka Brytania, Ford Fiesta R5) + 49,6 s.
3. Lappi/Ferm (Finlandia, Skoda Fabia R5) +2:32,7 s.
4. Kajetanowicz/Baran (Polska, Ford Fiesta R5) + 6:32,8 s.
5. Kołtun/Pleskot (Polska, Ford Fiesta R5) + 10:36,4 s.
6. Loubet/Landais (Francja, Citroen DS3 R5) + 11:01,5 s.
7. Tidemand/Andersson (Szwecja, Skoda Fabia R5) + 15:20,3 s.
8. Fuchs/Mussano (Peru/Argentyna, Skoda Fabia R5) + 15:59,8 s.
9. Turan/Zsiros (Węgry, Ford Fiesta R5) + 17:29,5 s.
10. Kruda/Jarveoja (Estonia, Ford Fiesta R5) + 18:45,8 s.

APA