Nie lubisz pająków? Boisz się ich? Może warto byś zmienić zdanie na ich temat? Szczególnie, jeśli nie przepadasz też za owadami. Najnowsze badania naukowców ze Szwecji i Szwajcarii wskazują, że pająki spełniają niezwykle istotną rolę w ograniczaniu populacji owadów, a ich apetyt jest wprost astronomiczny. Jak pisze w najnowszym numerze czasopismo "The Science of Nature" rocznie pająki zjadają na całym świecie ponad 400 milionów ton owadów. To więcej, niż ludzie zjadają mięsa zwierząt i ryb.

Biolodzy od dawna podejrzewali, że pająki są jedną z podstawowych grup drapieżników regulujących populację owadów. Badacze z University of Basel i Lund University przeprowadzili obliczenia i stwierdzili, że ich rola jest faktycznie ogromna. Z liczbą gatunków przekraczającą 45000 i liczebnością populacji sięgającą miejscami 1000 osobników na metr kwadratowy pająki są jedną z największych grup drapieżników na świecie. Ze względu na zwykle nocny tryb życia i skłonność do trzymania się w ukryciu ich rola nie była jednak do tej pory w pełni doceniana.

Obliczenia oparte na dwóch różnych modelach konsekwentnie pokazały, że pająki, których zbiorowy ciężar na całej Ziemi sięga nawet 25 milionów ton, potrafią rocznie pożreć od 400 do 800 milionów ton pożywienia, który w 90 procent składa się z owadów i skoczogonków. Pozostałe 10 procent to łup większych pająków tropikalnych, które potrafią zapolować też na drobne kręgowce, żaby, jaszczurki, węże, ryby, ptaki czy nietoperze.

Duży rozrzut wyników wiąże się z koniecznością uwzględnienia różnic dotyczących rozmaitych ekosystemów. Jak się uważa, pająki w największym stopniu redukują populacje owadów na terenach leśnych i trawiastych.

Jak szacuje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), ludzie na całym świecie spożywają rocznie około 400 milionów ton mięsa i ryb. Cała światowa populacja wielorybów pochłania rocznie około 250-500 milionów ton pożywienia. Możliwości pająków mogą być, jak się wydaje, nawet większe.

Nasze obliczenia po raz pierwszy na światową skalę pozwalają ilościowo opisać znaczenie pająków, jako drapieżników ograniczających populację owadów. Współdziałają tu z innymi drapieżnikami, jak ptaki czy mrówki - mówi główny autor pracy, Martin Nyffeler z University of Basel. Trzeba uznać, że pająki mają istotny wkład w utrzymywanie równowagi ekologicznej - dodaje.

I jak tu nie szanować pająków? Choćby na odległość...