Dziś wchodzą w życie przepisy UE ws. oznakowania żywności ekologicznej. Największą zmianą jest wymóg umieszczania logo w formie zielonego liścia na opakowaniach żywności organicznej, którą zgodnie z odpowiednimi normami wyprodukowano i sprzedaje się w UE.

Tzw. euroliść będzie musiał widnieć na pakowanej żywności organicznej, którą wytworzono w jednym z państw UE, niezależnie od tego, w którym innym kraju Unii jest ona sprzedawana. Obok obowiązkowego unijnego logo w dalszym ciągu będzie można umieszczać inne oznaczenia firm, regionalne lub krajowe, które nierzadko spełniają ostrzejsze normy dla żywności organicznej niż te unijne przyjęte w 2007 roku.

Nowym wymogiem jest też obowiązek wskazania miejsc, w których były uprawiane surowce wykorzystane w produktach, a także numeru identyfikacyjnego organu, który odpowiadał za kontrole zgodności z unijnymi normami kwalifikującymi do miana żywności organicznej.

Przedsiębiorcy mają dwuletni okres przejściowy, aby dostosować się do nowych zasad oznakowania. Ale KE liczy, że zrobią to znacznie szybciej.

Chcemy, aby konsumenci wiedzieli, że produkty z tym logo wytwarza się zgodnie z rygorystycznymi unijnymi przepisami. Mam też nadzieję, że te zmiany pobudzą rozwój rolnictwa ekologicznego, a także zwiększą ochronę konsumentów - mówi komisarz ds. rolnictwa Dacian Ciolos.

Zaprojektowane przez niemieckiego studenta logo to unijne gwiazdki ułożone w kształt liścia na zielonym tle. Jak tłumaczy KE, euroliść niesie ze sobą dwa jasne przesłania: przyroda i Europa. KE zarejestrowała ten znak jako wspólnotowy znak towarowy.