400-metrowy kontenerowiec Ever Given, który zablokował Kanał Sueski przez prawie tydzień, utknął na mieliźnie z powodu złego manewru kapitana - powiedzieli w piątek włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału. Egipskie władze nie pozwalają na razie odpłynąć kontenerowcowi.

Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie na Kanale Sueskim 23 marca. Po niecałym tygodniu, 29 marca, na jego pokład weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń. Łącznie na Kanale zablokowane zostały 422 statki, w tym kontenerowce. 

Przedwczoraj ruszyło śledztwo w sprawie blokady kanału. Egipskie władze nie pozwalają odpłynąć kontenerowcowi Ever Given. Domagają się wydania czarnej skrzynki jednostki i współpracy ze strony załogi. 

Według niektórych przedstawicieli władz Kanału Sueskiego, winny wypadkowi był nie tyle wiatr, co kapitan Ever Given. Według relacji w zachodniej prasie, w tym w USA Today, w wywiadzie dla egipskiej telewizji Extra News doradca władz kanału do spraw żeglugi Sayed Sheisha oskarżył załogę kontenerowca o niestosowanie się do poleceń.

Nieodpowiedni manewr zbiegł się w czasie z burzą piaskową i silnym wiatrem (...), co doprowadziło do utraty widoczności i utknięcia statku na mieliźnie, choć czynniki pogodowe nie były w pełni odpowiedzialne za wypadek - poinformowano..

Szef zarządu kanału w wywiadzie dla Sada El Balad zapowiedział pozew o miliard dolarów. To tylko koszty utraconych opłat za tranzyt, akcji uwalniania kontenerowca oraz naprawy kanału. 

Straty przedsiębiorstw żeglugowych i firm, których towary przewożono to wiele miliardów dolarów. Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie.

Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki - jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.