Firma Boeing poinformowała, że zamierza do połowy maja zakończyć wymianę wadliwych akumulatorów we wszystkich samolotach 787 Boeing Dreamliner. Maszyny są uziemione od trzech miesięcy.

Konstruktor rozpoczął modyfikację baterii w 10 samolotach dostarczonych do klientów i 9 samolotach będących w fazie produkcji, które na początku maja trafią do odbiorców - poinformował prezes zarządu Boeinga Jim McNerey.

Amerykański nadzór lotniczy zatwierdził w miniony piątek zmodyfikowany system akumulatora do samolotów Boeing 787 Dreamliner, co jest zasadniczym krokiem do wznowienia eksploatacji tych maszyn, uziemionych z powodu usterek akumulatorów.

Mimo trzymiesięcznej przerwy w dostawach dreamlinerów koncern liczy, że w tym roku trafi do odbiorców co najmniej 60 samolotów tego typu.

Koszty uziemienia samolotów są znikome?

Dyrektor finansowy koncernu Greg Smith odmówił podania kosztów uziemienia dreamlinerów, twierdząc, że są one znikome w stosunku do całości kosztów programu. McNerey odmówił z kolei podania szczegółów dotyczących roszczeń klientów z powodu wycofania z eksploatacji 787. Według AFP, Smith podkreślił, iż Boeing zgodnie z kontraktami nie jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania za uziemienie samolotów, lecz koncern "będzie współpracować z klientami w różny sposób, tak aby powstałe perturbacje nie odbiły się na ich wynikach".

Uziemionych jest 50 maszyn

Obecnie na świecie jest uziemionych 50 maszyn B787. Najwięcej samolotów jest w Japonii - 23. Dwa dreamlinery należące do PLL LOT są na lotniskach w Chicago i w Warszawie. Trzy maszyny innych przewoźników stoją w Chile, cztery w Etiopii, po jednej na niemieckim oraz brytyjskim lotnisku. W Indiach znajduje się sześć kolejnych, cztery w Katarze, a sześć w USA.

Eksploatację dreamlinerów wstrzymano bezterminowo 16 stycznia, po incydentach z dwoma samolotami tego typu - w jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim ich dymienie. W ramach poprawek konstrukcyjnych akumulatory zaopatrzono w dodatkowe osłony ognioodporne. Ponadto miejsca ich zamontowania wyposażono w system wentylacyjny, automatycznie usuwający na zewnątrz samolotu dym i toksyczne opary.