Mazowiecki Urząd Marszałkowski organizuje akcje sprowadzenia do Polski klientów upadłego biura podróży Alfa Star. Te działania utrudnia fakt, że firma nie współpracuje z urzędem i nie przekazuje mu podstawowych informacji.

Mazowiecki Urząd Marszałkowski organizuje akcje sprowadzenia do Polski klientów upadłego biura podróży Alfa Star. Te działania utrudnia fakt, że firma nie współpracuje z urzędem i nie przekazuje mu podstawowych informacji.
Salon firmowy biura podróży Alfa Star w Warszawie /PAP/Tomasz Gzell /PAP

Biuro podróży nie współpracuje z urzędem. Nie dostarczono nam ciągle informacji o tym, które hotele są opłacone. Ona jest kluczowa - jak się okazuje, nie potwierdzają się informacje, że wszędzie powinno być spokojnie. Wczoraj zaczęły docierać do nas sygnały z Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, że turyści są wypraszani z hoteli - relacjonuje w rozmowie z RMF FM Marta Milewska, Rzeczniczka Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego. W uzasadnionych przypadkach, kiedy biuro podróży nie zapłaciło za hotel, koszty noclegów do czasu wylotu turystów do kraju zostaną pokryte z gwarancji ubezpieczeniowej. W ten sposób udało się uniknąć dużych problemów. Turyści zostali przyjęci do hoteli z powrotem. Dzisiaj  priorytetem jest organizacja powrotu do kraju - dodaje.

W pierwszej kolejności do Polski mają zostać sprowadzeni turyści z Turcji. To około 300 osób. Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie będą one wracać do kraju. Ustalamy miejsca w samolotach. Mamy ostatni weekend wakacji, więc zorganizowanie nagle miejsc dla tylu osób jest trudne - tłumaczy Milewska. Do tej pory, kiedy biura podróży upadały, prezesi starali się pomóc. Może to jest kwestia kultury biznesu i odpowiedzialności za ludzi... My musimy wszystkie kontakty zdobywać, rozpoczynać rozmowy. Jest to naprawdę trudne - dodaje.

Za granicą jest w sumie ok. 1600 klientów biura Alfa Star. Wypoczywają oni w 16 miejscach.

20 milionów gwarancji ubezpieczeniowej

Gwarancja ubezpieczeniowa biura Alfa Star wystawiona jest przez Europaeische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce i opiewa na kwotę 20 mln zł.

Komunikat o utracie płynności finansowej biuro podróży Alfa Star zamieściło w sobotę na swych stronach internetowych. Podkreśliło jednocześnie, że uruchamia procedurę, mającą na celu zagwarantowanie powrotów turystów do kraju oraz umożliwienie im m.in. zwrot wniesionych środków.

Specjalne numery telefonów, pod którymi klienci biura Alfa Star mogą uzyskać informacje to (22) 59 79 544; (22) 59 79 501; (22) 59 79 540.

(mn)