„Miałam tydzień na to, żeby przeanalizować rozporządzenie, uznając, że jest bezsensowne, ale nie miałam czasu na to, żeby je zmienić. Niestety pod rozporządzeniem widnieje mój podpis” – mówi, w odpowiedzi na pytania słuchaczy, gość Kontrwywiadu RMF FM Anna Zalewska. Chodzi o wydłużony czas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Szefowa MEN dodaje: „chcę przeprosić”. „To fatalne rozporządzenie, którego nie chciała podpisać Kluzik-Rostkowska. Wszyscy byli od maja zajęci kampanią” – uważa minister. Jej zdaniem „w niektórych momentach nie można niektórych rzeczy odwrócić, bo procedura konsultacji jest bardzo długa”. „Mam duży dyskomfort, że widnieje tam mój podpis. Nie będzie się to powtarzać” – deklaruje gość Kontrwywiadu.

„Miałam tydzień na to, żeby przeanalizować rozporządzenie, uznając, że jest bezsensowne, ale nie miałam czasu na to, żeby je zmienić. Niestety pod rozporządzeniem widnieje mój podpis” – mówi, w odpowiedzi na pytania słuchaczy, gość Kontrwywiadu RMF FM Anna Zalewska. Chodzi o wydłużony czas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Szefowa MEN dodaje: „chcę przeprosić”. „To fatalne rozporządzenie, którego nie chciała podpisać Kluzik-Rostkowska. Wszyscy byli od maja zajęci kampanią” – uważa minister. Jej zdaniem „w niektórych momentach nie można niektórych rzeczy odwrócić, bo procedura konsultacji jest bardzo długa”. „Mam duży dyskomfort, że widnieje tam mój podpis. Nie będzie się to powtarzać” – deklaruje gość Kontrwywiadu.
Szefowa MEN Anna Zalewska /Leszek Szymański /PAP

Minister edukacji, pytana przez słuchaczy o zmianę w egzaminach maturalnych, odpowiada: Dyskutujemy na ten temat, ale dopóki nie będziemy wiedzieli w jaki sposób będą wyglądały etapy kształcenia, to trudno mówić o maturze. Zalewska uważa, że matura z wielu przedmiotów musi się zmienić, między innymi z matematyki i języka polskiego. O matematyce dyskutujemy w całości od klas 1-3, bo jeżeli tam wychodzi nam  badań, że 50 proc. nauczycieli chce dzielić przez 0, to widzimy, że trzeba włączyć szkolenie zawodowe z matematyki - komentuje minister.

Podczas debat społecznych bardzo dobrze oceniane są klasy sportowe. Nikt nie chciał robić niczego złego z tymi klasami. Bardzo poważnie stawiamy na wychowanie fizycznie - odpowiada Anna Zalewska, pytana o likwidację klas sportowych. Jej zdaniem "kiedy dziecko ma 16 lat, nie możemy robić szczególnych badań mówiąc, że mają zbyt dużą tkankę tłuszczową i rozpaczać, że nie ćwiczą, jeżeli w klasie 1-3 WF nie będzie czymś oczywistym". Minister dodaje, że w 60 proc. powód niećwiczenia przez dzieci wynika z braku miejsca.

Jak MEN chce nauczać patriotyzmu w szkołach? Na 2016-2017 rok przygotujemy trochę konkursów, trochę projektów, które będą promowały różnego rodzaju postawy - odpowiada gość RMF FM. Proszę zauważyć z jaką pasją młodzież zaczęła pielęgnować bohaterów powstań, szukają spotkań, czytają. Nauczyciele muszą wrócić do pracy nad programem, a nie realizować podręcznik - uważa Anna Zalewska. Dodaje, że potrzebna jest zmiana lekcji wychowawczych. Pojawił się fantastyczny pomysł tutoringu, takie podwójnego wychowawstwa, żeby młodzież mogła uczyć się współpracy, albo komunikacji - mówi szefowa resortu edukacji. Dodaje, że "nauczyciele z reguły to wybitni ludzie i potrafią świetnie odnaleźć się w każdej sytuacji".

Minister pytana o szkolenia dla nauczycieli odpowiada, że pieniądze na to są. Doskonalenie traktujemy bardzo poważnie. Mamy nadpodaż nauczycieli w systemie i musimy zadbać o ich doskonalenie, bo zmieniają się dzieci, zmienia się świat - ocenia gość Kontrwywiadu. Chcemy zaproponować, żeby był obowiązek szkolenia się co rok - dodaje. Zalewska uważa, że świat zewnętrzy nie może dyktować nam, co jest potrzebne w doskonaleniu, a ono ma być skoncentrowane na systemie.

Szefowa MEN odpowiada również na pytania o edukację domową, likwidację gimnazjów i lektury ekonomiczne.

Zobacz, jak Anna Zalewska odpowiadała na pytania Konrada Piaseckiego w Kontrwywiadzie RMF FM