Na czele co trzeciej firmy w Polsce stoi kobieta. Ponad połowa Polek na pytanie o to, jak wydałaby wygrane nagle duże pieniądze, odpowiada, że zainwestowałyby je we własny biznes. To wniosek z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką. Życiu zawodowemu Polek przyglądamy się 8 marca, w dniu ich święta.

Na czele co trzeciej firmy w Polsce stoi kobieta. Ponad połowa Polek na pytanie o to, jak wydałaby wygrane nagle duże pieniądze, odpowiada, że zainwestowałyby je we własny biznes. To wniosek z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką. Życiu zawodowemu Polek przyglądamy się 8 marca, w dniu ich święta.
/Zdjęcie ilustracyjne /Pixabay

W przypadku współpracy z moją partnerką biznesową najważniejsze jest zaufanie. Idealna partnerka biznesowa powinna być rzetelna i powinniśmy czuć chemię między nami. Musimy umieć wytykać sobie błędy i - jeśli pojawi się potrzeba - powiedzieć sobie wprost, że koleżanka coś zawaliła. Motywujemy się i wspieramy - przekonują w rozmowie z reporterem RMF FM Ewa i Iga, mieszkanki Warszawy, które firmę założyły ze swoimi koleżankami.

Kobiety i własna firma

Z badań ankietowych przeprowadzonych przez Fundację Sukces Pisany Szminką wynika, że prawie co czwarta (23%) kobieta chce założyć firmę w najbliższych miesiącach, a niewiele mniej (21%) zastanawia się nad tym, ale jeszcze nie podjęła ostatecznej decyzji. 

Co najczęściej powstrzymuje kobiety przed podjęciem takiej decyzji?

Jedna trzecia ankietowanych kobiet za największą barierę w założeniu własnej firmy uważa lęk przed ryzykiem. 24% wymienia brak odwagi i pewności siebie. Co trzecia kobieta przyznaje, że barierą jest problem z płynnością finansową i pieniędzmi na start. Co dziesiąta kobieta (9%) problem widzi w braku kontaktów biznesowych. 

Dla kobiet, które już prowadzą firmy największym wyzwaniem jest poradzenie sobie z nadmierną biurokracją (42%) i kosztami podatkowymi. Panie przyznają, że potrzebują rozwiązań, które zmniejszą te problemy.  

>>> TUTAJ ZNAJDZIESZ CAŁY RAPORT <<<  

Co pomoże w awansie?

Większość ankietowanych kobiet odpowiedziała, że chce się rozwijać. Uznają także, że ich obecne stanowisko to tylko przystanek na drodze do awansu. Co trzecia kobieta (37%) przyjęłaby awans bez wahania, a co piąta (22%) przyjęłaby awans, mimo że zastanawiałaby się, czy sprosta nowym zadaniom.

Ponad połowa ankietowanych zdecydowałaby się na awans, gdyby miała wsparcie coacha lub mentora. Co trzecia badana (28%) wskazuje także wartość dodatkowych studiów, które dałyby nowe kwalifikacje i kompetencje, które można wykorzystać w pracy.

Kobiety i mężczyźni w zarządzie: lepsze wyniki finansowe

Fundacja Sukces Pisany Szminką zwraca też uwagę na raport "Diversity Matters", opracowany przez McKinsey, z którego wynika, że firmy, które zatrudniają zarówno kobiety, jak i mężczyzn, notują o 15 procent większe przychody niż wynosi średnia. "Analiza magazynu "2020 Women on Boards" pokazała, że 55% firm, które wypadły z prestiżowego rankingu Fortune 1000 Index nie miała w zarządzie ani jednej kobiety. A jednak wciąż kobiet w zarządach jest za mało. Ich liczba wzrasta za wolno. Przykład? W spółkach notowanych w 2017 roku na polskiej giełdzie wśród członków zarządu było zaledwie 13% kobiet" - czytamy w raporcie.