Policjanci ostrzegają przed SMS-owymi oszustwami. Do coraz większej liczby Polaków trafiają fałszywe wiadomości, które wyglądają jak przesłane przez firmy kurierskie, operatorów sieci, banki albo instytucje rządowe. Jak nie dać się oszukać?
W wiadomościach mogą pojawiać się informacje o niedostarczonej paczce, konieczności potwierdzenia danych, problemach z kontem lub potrzebie zapłaty. Zawarty w takim SMS-ie link przekierowuje do fałszywej strony internetowej, łudząco przypominającej oryginalną witrynę należącą np. do banku lub firmy kurierskiej.
W ten sposób oszuści próbują wyłudzać dane osobowe lub loginy i hasła do bankowości elektronicznej. Ich innym celem może być zainstalowanie szkodliwych programów na telefonie ofiary.
Nieuwaga i kliknięcie w taki link może prowadzić do utraty pieniędzy z konta lub innych poważnych problemów.
Policja na swojej stronie internetowej radzi, co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa:
- Nie klikaj w linki z wiadomości SMS, które wzbudzają Twoje wątpliwości lub pochodzą z nieznanych źródeł.
- Nie udostępniaj danych osobowych, loginów, haseł, numerów kart płatniczych ani kodów SMS.
- Weryfikuj nadawcę wiadomości - najlepiej kontaktując się bezpośrednio z instytucją, której rzekomo dotyczy komunikat.
- Nie instaluj aplikacji przesyłanych w wiadomościach tekstowych lub e-mailach.
- Regularnie aktualizuj system i oprogramowanie zabezpieczające swoje urządzenia.
A co zrobić jeśli już otrzymałeś/aś SMS lub e-mail, który może być próbą oszustwa:
- Prześlij jego treść (bez załączników) na bezpłatny numer 8080.
- Zgłoś incydent przez stronę internetową: www.cert.pl - oficjalną stronę zespołu reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska.
- Skorzystaj z opcji "Zgłoś incydent" w aplikacji mObywatel.


