​Policjanci ostrzegają przed SMS-owymi oszustwami. Do coraz większej liczby Polaków trafiają fałszywe wiadomości, które wyglądają jak przesłane przez firmy kurierskie, operatorów sieci, banki albo instytucje rządowe. Jak nie dać się oszukać?

Jak wyglądają fałszywe SMS-y?

W wiadomościach mogą pojawiać się informacje o niedostarczonej paczce, konieczności potwierdzenia danych, problemach z kontem lub potrzebie zapłaty. Zawarty w takim SMS-ie link przekierowuje do fałszywej strony internetowej, łudząco przypominającej oryginalną witrynę należącą np. do banku lub firmy kurierskiej.

W ten sposób oszuści próbują wyłudzać dane osobowe lub loginy i hasła do bankowości elektronicznej. Ich innym celem może być zainstalowanie szkodliwych programów na telefonie ofiary.

Nieuwaga i kliknięcie w taki link może prowadzić do utraty pieniędzy z konta lub innych poważnych problemów.

Co zrobić po otrzymaniu podejrzanej wiadomości?

Policja na swojej stronie internetowej radzi, co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa:

  • Nie klikaj w linki z wiadomości SMS, które wzbudzają Twoje wątpliwości lub pochodzą z nieznanych źródeł.
  • Nie udostępniaj danych osobowych, loginów, haseł, numerów kart płatniczych ani kodów SMS.
  • Weryfikuj nadawcę wiadomości - najlepiej kontaktując się bezpośrednio z instytucją, której rzekomo dotyczy komunikat.
  • Nie instaluj aplikacji przesyłanych w wiadomościach tekstowych lub e-mailach.
  • Regularnie aktualizuj system i oprogramowanie zabezpieczające swoje urządzenia.

A co zrobić jeśli już otrzymałeś/aś SMS lub e-mail, który może być próbą oszustwa:

  • Prześlij jego treść (bez załączników) na bezpłatny numer 8080.
  • Zgłoś incydent przez stronę internetową: www.cert.pl - oficjalną stronę zespołu reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska.
  • Skorzystaj z opcji "Zgłoś incydent" w aplikacji mObywatel.