​Kilkanaście wagonów wycofano z eksploatacji, a użycie kolejnych kilkunastu ograniczono - to efekt zakończonej właśnie kontroli pociągów PKP Intercity na trasie Warszawa-Łódź. W sześć dni inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego skontrolowali blisko 50 składów.

Kontrolerzy skupili się na kursach w godzinach szczytu. Pod lupę wzięli pociągi: "Jagna", "Wokulski", "Boryna", "Tuwim", "Telimena", "Chochoł", "Rzecki" oraz "Włókniarz". Główne zastrzeżenia to zły stan techniczny, wpływający na komfort podróży, ale i bezpieczeństwo pasażerów. W wagonach kontrolerzy stwierdzili uszkodzone drzwi i ich blokady, zepsute zamknięcia szaf niskiego napięcia oraz brak gaśnic. W niektórych nie było wody, nie działało oświetlenie i ogrzewanie. Uszkodzone były uszczelki w drzwiach, co powodowało nawiewanie śniegu do wnętrza wagonów.

Prezes UTK zapowiedział dalsze, kilkudniowe i wyrywkowe kontrole przewoźników pasażerskich. Jak usłyszał reporter RMF FM, kontrolerzy ruszają sprawdzać stan techniczny pociągów po sygnałach od pasażerów, ale także własnymi kanałami uzyskują informacje, na podstawie których wszczynają kontrole.  

A oto oficjalne stanowisko PKP Intercity, które otrzymaliśmy na e-maila:

W związku z przeprowadzoną w pociągach kursujących na linii Warszawa - Łódź - Warszawa kontrolą i decyzją Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Intercity informuje, że kilkanaście wagonów, w których wykryto usterki zostały natychmiast wymienione na inne i skierowane do naprawy. Uwagi UTK dotyczyły m.in. działania ogrzewania, oświetlenia oraz sprawności szaf zasilających.

Poza wymianą wagonów, PKP Intercity zapewniło całodobowe podgrzewanie składów na stacjach postojowych, zatrudniając dodatkowy personel. Wprowadzono także dodatkowe zmiany nocne w warsztatach naprawczych oraz wzmocniono obsadę odpowiedzialną za właściwe przygotowanie toalet.

Każdego dnia PKP Intercity uruchamia około 300 pociągów zestawionych z niemal 1300 wagonów. Przewoźnik realizuje największy w historii program inwestycji taborowych na kwotę blisko 7 mld zł. Dzięki temu do końca 2015 r. będzie posiadał 70% nowego lub zmodernizowanego taboru. Już w 2013 r. na tory wjechało 68 zmodernizowanych wagonów. Do dyspozycji pasażerów oddane zostały pociągi wyposażone w klimatyzację, system ogrzewania, gniazdka, nowoczesny toalety czy automatyczne drzwi.

(MRod)