Warszawa oficjalnie staje się największym placem budowy w Polsce. Do kilkudziesięciu remontów trwających już w stolicy dzisiaj dołączają kolejne. Podobnie jest w wielu innych polskich miastach, gdzie przez całe lato trzeba będzie liczyć się z utrudnieniami.

Kluczowe miejsce na mapie stołecznych remontów zajmuje zaczynająca się dziś modernizacja torowiska na Marszałkowskiej. Niemal do końca lipca zamknięte będą skrzyżowania Marszałkowskiej z Wilczą i Żurawią. Objazdy prowadzą odpowiednio przez Wspólną lub Piękną oraz Hożą. Do tej tymczasowej organizacji ruchu nie należy się jednak przyzwyczajać, ponieważ do końca modernizacji torowiska będzie się ona zmieniać jeszcze czterokrotnie.

Remont torowiska podzielono na kilka etapów. Dziś prace zaczynają się na odcinku od placu Zbawiciela do ul. Pięknej. Kolejny fragment obejmuje torowisko pomiędzy Piękną a Żurawią. Trzeci, ostatni etap, który zakończy się w połowie września, ma być prowadzony między Żurawią a ulicą Widok. Będzie on najbardziej uciążliwy dla kierowców, ponieważ przecina Aleje Jerozolimskie. Na całej długości prowadzonych prac zostaną wymienione tory, podkłady i podbudowy pod torowiskiem. Zapowiadana jest również przebudowa siedmiu przystanków. Dodatkowo planowane jest również wyregulowanie torowiska od ul. Widok do Królewskiej.

Remont wiaduktów nad Żwirki i Wigury

Modernizacja torowiska będzie kosztowała w sumie 14 mln złotych, co oznacza, że będzie siedmiokrotnie tańsza niż kolejna zaczynająca się dziś inwestycja. Wieczorem rusza trzymiesięczny remont wiaduktów nad ulicami Żwirki i Wigury. Tomasz Kunert z miejskiego biura koordynacji remontów w pasie drogowym zaznacza, że około godziny 22 estakada w kierunku Służewca zostanie zamknięta. Najpierw zaczniemy remont pierwszego z wiaduktów. W tym czasie, ruch w obu kierunkach będzie się odbywał po drugiej estakadzie. Potem na odwrót - tłumaczy Kunert.

W najbliższych tygodniach kierowcy mogą również utknąć w korkach przy przebudowach ulic Górczewskiej i Kasprowicza. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada z kolei wakacyjne frezowania. Poza tym nie można zapominać, że Warszawa już jest placem budowy. Budowa drugiej linii metra doprowadziła do częściowego zamknięcia Prostej, Świętokrzyskiej, Marszałkowskiej, Sokolej oraz Placu Wileńskiego. Z kolei na Wawrze, w związku z budową kolektora, kierowcy nie mogą jeździć Traktem Lubelskim i Zwoleńską. Duże utrudnienia w ruchu są także na Puławskiej, Nowolazurowej, Trasie Toruńskiej oraz w Alejach Jerozolimskich i Alei Krakowskiej.

Liczne utrudnienia w Lublinie

Mieszkańcom Lublina mocno daje się we znaki przebudowa skrzyżowania Alei Spółdzielczości Pracy z ulicami Unicką i Obywatelską. Prace rozpoczęły się w niedzielę i niestety zakorkowały północą część miasta. Korki stały się także normą na objazdach - ulicach Smorawińskiego, Jaczewskiego, czy Północnej.

W przyszłym tygodniu wystartuje drugi z poważnych remontów, tym razem na południu Lublina. Odnowienia wymaga tunel kolejowy na ulicy Kunickiego. Przejazd będzie zamknięty nawet przez 3 miesiące. W tym czasie tunel zostanie poszerzony i pogłębiony tak, żeby przejeżdżające nim tiry nie zrywały trakcji trolejbusowej.

W sierpniu ruszy też przebudowa kolejnego odcinka ulicy Diamentowej na odcinku od Medalionów do Olszewskiego. Pierwszy etap był dość uciążliwy, więc tym razem pewnie nie będzie.

Oto lista kilku mniejszych remontów, które są lub będą prowadzone są w Lublinie:

1. Chodniki w Lubartowskiej (od Solidarności do Unickiej) sierpień
2. Lwowska (od Podzamcze do Krzemienieckiej) sierpień
3. Solidarności (od Kompozytorów do Prusa) sierpień
4. Furmańska sierpień
5. Urmowskiego i Mieszka sierpień
6. chodniki w kwartale Weteranów, Czwartaków, Godebskiego, Langiewicza, Wysockiego sierpień
7. Paderewskiego, Harnasie, Zakopiańska sierpień
8. Zemborzycka, Osmolicka (od Diamentowej do Ośrodka Dąbrowa) już trwa, zakończy się w październiku
9. Koncertowa (od Braci Wieniawskich do Zelwerowicza) sierpień
10. chodniki na Radziszewskiego i Akademickiej

Ogromne remonty i modernizacje dróg już za wrocławianami

W przeciwieństwie do mieszkańców innych miast, wrocławianie mogą w tym roku odetchnąć z ulgą. Miasto spieszyło się, by najważniejsze inwestycje drogowe zakończyć jeszcze przed Euro, dlatego scenariusz rozkopanych w czasie wakacji ulic w tym roku się nie powtórzy.

To nie oznacza jednak, że remonty w ogólne nie będą prowadzone. Na mapie Wrocławia znajdziemy kilka inwestycji. Planowany remont Podwala zmieni układ komunikacyjny na tej ulicy. Odcinek od Świdnickiej do Krupniczej będzie jednokierunkowy w stronę Krupniczej. Pomiędzy pl. Orląt Lwowskich a Krupniczą będzie można nadal jeździć w dwóch kierunkach. Na tym drugim odcinku zostanie wymieniona nawierzchnia oraz zmodernizowane torowisko tramwajowe. Chęć do wykonania tych prac zgłosiły trzy firmy.

Remontu doczekają się także okolice wiaduktu przy ul. Starogroblowej. Obecny tam wiadukt zastąpi nowy i szerszy zbudowany przez PKP. Przy tej okazji ulica Starogroblowa będzie poszerzona na odcinku 200 metrów o dodatkowy pas w każdym kierunku. Na nowym odcinku będzie też miejsce na torowisko tramwajowe.

Tego lata rozpocznie się także przebudowa ulicy Zwycięskiej. Po modernizacji będzie ona jednopasmowa, ale zostanie poszerzona - pas środkowy przeznaczony będzie do lewoskrętów. Na skrzyżowaniu z ul. Ołtaszyńską powstanie rondo, na poszerzonym skrzyżowaniu z Agrestową zamontowana będzie sygnalizacja. Remont czeka też ul. Kutrzeby. Stanie się ona dwupasmowa ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami. Na newralgicznym skrzyżowaniu z ulicami Strachowskiego i Parafialną zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna.

Na Psim Polu remontowana będzie ul. Bolesława Krzywoustego od skrzyżowania z al. Jana III Sobieskiego do Gorlickiej, a także teren rynku. Objazd dla kierowców jadących z centrum na Psie Pole prowadzi aleją Jana III Sobieskiego i łącznikiem prowadzącym do ulic Bierutowskiej, Kiełczowskiej i Gorlickiej. W przeciwną stronę objazd prowadzi ulicą Bora-Komorowskiego do al. Jana III Sobieskiego.

W czasie wakacji wyremontowana ma także zostać ulica Kamieńskiego. Tu prace zostaną wykonane na fragmencie od ul. Starościńskiej do granicy miasta w stronę Krzyżanowic. Jezdnia zostanie poszerzona, a wzdłuż niej powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Niewykluczone, że pod koniec roku uda się jeszcze ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Leśnicy i tzw. Osi Inkubacji. Chcielibyśmy również zająć się rozbudową ulicy Racławickiej i mostu na Ślęzie, ale bez dofinansowania z Unii Europejskiej rozpoczęcie tej inwestycji w tym roku mocno się oddaliło - podsumowuje Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która odpowiada za remonty głównych arterii we Wrocławiu.

Wakacyjny przejazd przez Olsztyn utrudniony przez tramwaje

W Olsztynie największe utrudnienia powodują remonty związane z programem budowy linii tramwajowej w mieście. Korki już są, bo pierwsze prace ruszyły pod koniec maja.

Zdecydowanie najbardziej odczuwalna jest budowa buspasów, która jest częścią projektu tramwajowego. Prace polegają na poszerzeniu ulic Warszawskiej, Śliwy, Niepodległości i Pstrowskiego. Na razie te ulice zostały jednak zwężone - i to aż o połowę. W efekcie gigantyczne korki tworzą się w centrum miasta oraz na wylocie w stronę Warszawy.

W wakacje dodatkowe utrudnienia mogą pojawić się na osiedlu Jaroty. Na ulicy Płoskiego ma ruszyć budowa linii tramwajowej. Tu jednak problemy mają być mniejsze, gdyż - jak zapewniają miejscy urzędnicy odpowiedzialni za projekt - z 4 pasów jezdni robotnicy zajmą najwyżej jeden.

Natomiast w wakacje nie zacznie się remont, którego bardzo obawiali się mieszkańcy zachodniej części Olsztyna, czyli remont ulicy Bałtyckiej. Prace w tym miejscu na pewno spowodują gigantyczne korki, jednak ich rozpoczęcie zostało przesunięte na jesień. Z drugiej strony - trudno uznać to za dobrą wiadomość, w końcu jesienią i tak korki zawsze są większe niż latem.

Remontowe utrudnienia w Toruniu

Wakacyjny remont Szosy Lubickiej, czyli wylotówki na Warszawę, da się we znaki kierowcom przejeżdżającym w lipcu przez Toruń. Jak informuje nasz reporter Tomasz Fenske, prace mają związek z nowym osiedlem, które powstało tuż przy ruchliwej Szosie.

Drogowcy ruszą z pracami za tydzień, a remont potrwa miesiąc. Kierowcy będą mogli przejechać tylko jedną nitką dwupasmowej Szosy Lubickiej, co przy dużym natężeniu ruchu oznacza, że może być bardzo ciasno. Więcej dużych remontów nie będzie, bo - jak mówią drogowcy - większość udało się przeprowadzić przed wakacjami. Kierowcy jadący przez Kujawsko-Pomorskie muszą za to pamiętać o niekończącej się opowieści, czyli remoncie krajowej "jedynki" we Włocławku.

Prace na drogach nie ominą Trójmiasta

Trójmiasto na mapie wakacyjnych remontów nie jest wyjątkiem. Pod koniec lipca zacząć ma się modernizacja skrzyżowania Trasy Kwiatkowskiego z ulicą pułkownika Dąbka. To droga, którą wielu kierowców skraca sobie podróż na Półwysep Helski. Za 600 tys. złotych, w ciągu 3 tygodni, skrzyżowanie zostanie całkowicie przebudowane, powstaną też nowe zatoki autobusowe.

W sierpniu ruszą natomiast prace na skrzyżowaniu Alei Zwycięstwa z ulicą Przebendowskich w Gdyni Orłowie - na ten remont kierowcy w Trójmieście czekają od lat. Prace potrwają około 3 miesięcy, ale w efekcie na pewno zmniejszą się korki na głównym trakcie komunikacyjnym, czyli Alei Zwycięstwa. Jednak przez całe wakacje kierowcy mogą spodziewać się tam drobnych utrudnień - zwężeń lub ograniczeń prędkości. Wymieniana będzie bowiem trakcja trolejbusowa - na całej długości, aż do Sopotu. Na poboczach i chodnikach z kolei trwać będą prace związane z budową ścieżki rowerowej oraz elementami systemu Tristar.

W Gdańsku natomiast zaplanowane są trzy większe modernizacje dróg, warte około 1,3 mln złotych. Wszystkie mają się zacząć dopiero w sierpniu. Najważniejsza z nich to remont fragmentu ulicy Kartuskiej - od ulicy Czereśniowej do ulicy Jabłoniowej. Wykonana ma tam zostać nawierzchnia bitumiczna. Remontu nawierzchni doczeka się także ul. Lubowidzka - na odcinku od ul. Jabłoniowej, wzdłuż ul. Obwodowej, do wyjazdu w kierunku Otomina. Podobne prace, ale poszerzone o remont chodnika, zaplanowano na ulicy Raduńskiej. Zmodernizowany ma zostać fragment tej drogi - od ulicy Piaskowej do ulicy Diamentowej.

W Śląskiem najgorzej po drodze na Podbeskidzie

W województwie śląskim kierowcy na największe utrudnienia natkną się podróżując na Podbeskidzie, dla wielu miejsce letniego wypoczynku. Jazda drogą krajową  numer jeden to prawdziwa droga przez mękę. W pierwszym korku utkniemy w Tychach. Przebudowa drogi stanęła tu w miejscu, bo firma, która ją prowadzi, nie może znaleźć podwykonawców. To jeszcze nie koniec utrudnień na "jedynce", kolejne w drodze do Bielska czekają nas w Pszczynie i Goczałkowicach, tu także są opóźnienia w remoncie, miał się on zakończyć w maju, termin przesunięto jednak o 2 miesiące. Jeśli ktoś chce się dostać dalej, do Żywca, także może wpakować się w korek, bo między Bielskiem a Żywcem także trwa remont.

Lepiej jest w centrum aglomeracji. W Katowicach żadnych dużych remontów dróg nie ma w planach, a od rozpoczęcia wakacji ruch na głównych ulicach jest znacznie mniejszy.

W Poznaniu tylko jeden, ale poważny remont

Na remontowej mapie wakacyjnej Polski Poznań to zielony punkt. Tam remonty dróg w większości skończyły się przed Euro. Pozostał jeden i to tak duży, że może sparaliżować ruch w stolicy Wielkopolski. Rondo Kaponiera, komunikacyjne serce miasta, czeka drugą część przebudowy i ten etap powinien ruszyć na przełomie lipca i sierpnia. Jednak w związku z upadłością Hydrobudowy, lidera konsorcjum, start inwestycji nie jest jeszcze pewny. Na razie nie został jednak odwołany i kierowcy muszą się liczyć z tym, że całkowicie zmieni się organizacja ruchu w centrum.