​Polska Fundacja Narodowa w końcu ujawniła informacje, ile kosztowała wizyta youtubera Caseya Neistata w Polsce. Twórca odwiedził nasz kraj w 2018 roku i nagrał jeden film. PFN, po kilku latach, został zmuszony przez sąd do poinformowania, że wydał na ten cel ponad milion złotych.

Pod koniec 2018 roku do Warszawy przyjechał Casey Neistat, youtuber mający ponad 12,5 mln subskrybentów. Zaprosiła go Polska Fundacja Narodowa w ramach programu 100x100 - miała to być seria spotkań ze 100 wpływowymi osobami na świecie na 100. lecie niepodległości Polski. Wiele jednak wskazuje na to, że setki nie było - można znaleźć informacje o spotkaniach z dziewięcioma osobami, m.in. kierowcą wyścigowym Miką Hakkinenem, bokserem Davidem Haye, aktorem Jeanem Reno czy współzałożycielem Apple Stevem Wozniakiem.

Neistat w trakcie wizyty spotkał się z polskimi fanami w Centrum Expo XXI, a także nagrał film na YouTube zatytułowany "Nigdy nie jeźdź hulajnogą elektryczną w deszczu", gdzie pokazał swoją podróż do Polski, spacer po Warszawie czy spotkanie z fanami.

Internauta Kamil Świątek w 2018 roku zapytał PFN, jaki był koszt wizyty Neistata. Polska Fundacja Narodowa jednak odmówiła odpowiedzi - sprawa trafiła do sądu.

Drodzy! Po 1567 dniach, 2 procesach sądowych, które Polska Fundacja Narodowa przegrała w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, dostałem odpowiedź na mój wniosek o dostęp do IP (informacji publicznej - red.). Całkowy koszt wizyty Caseya Neistata w Polsce w 2018 roku 1173894,96 zł - napisał.

Kontrowersje wokół PFN

PFN to fundacja założona z inicjatywy prezesów 17 spółek Skarbu Państwa. Projekt ma na celu promocję Polski poza jej granicami. Jednak jedna z jej pierwszych akcji był skierowana głównie do Polaków - w ramach kampanii "Sprawiedliwe sądy" PFN przekonywała, że w naszym kraju konieczna jest reforma sądownictwa. 

PFN miała także szereg innych nieudanych inicjatyw. Długo Was informowaliśmy o przygodach jachtu I Love Poland, który miał sławić nasz kraj, a dobrych kilka miesięcy spędził w amerykańskiej marinie, gdzie przechodził remont.

Na początku 2020 roku na profilu PFN opublikowano także wymyśloną rozmowę Józefa Stalina i Adolfa Hitlera o napadzie na Polsce. Film był mocno krytykowany i został usunięty po kilkudziesięciu minutach.

Polska Fundacja Narodowa wynajęła także amerykańską firmę do promowania Polski w USA. Według Onetu, fundacja zapłaciła White House Writers Group 7 mln dolarów za stworzenie mało popularnych profili w mediach społecznościowych i pisanie maili.

W 2021 roku PFN wydała na działalność statutową i koszty administracyjne 47,8 mln zł. Najdroższym projektem wspartym przez organizację było dofinansowanie budowy Muzeum Ofiar Komunizmu w Waszyngtonie - 13,4 mln zł. W poprzednich latach wydatki były często większe i przekraczały 100 mln zł rocznie.