Co 20. kierowca autokaru stracił dowód rejestracyjny - po kontrolach ITD. Inspektorat Transportu Drogowego w te wakacje sprawdził już blisko 1300 wycieczkowych autobusów. Wystawiono 250 mandatów, a 16 autokarów było w tak złym stanie technicznym, że nie mogły odjechać z punktu kontrolnego.

Inspektorzy sprawdzają stan techniczny autokarów, trzeźwość kierowców oraz to, czy kierowca i pasażerowie zapinają pasy bezpieczeństwa. Jeśli osoba podczas wypadku wylatuje przez przednią szybę - umiera w jednej piątej przypadków - wyjaśnia Agata Foks, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. A pasy muszą zapinać też pasażerowie na tylnych siedzeniach. W przypadku hamowania siła jest taka, że łamiemy kręgosłup osoby siedzącej z przodu. To kilkutonowy ciężar - dodaje Foks. A tylko 75 procent pasażerów na tylnych siedzeniach deklaruje, że zapina pasy.

Według danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, chętniej zapinamy pasy na autostradach i drogach ekspresowych czy drogach szybkiego ruchu, niż na drogach powiatowych. Najgorzej jest na wschodzie kraju: w Podlaskiem, Podkarpackiem i Lubelskiem. Najlepiej: na Pomorzu, Warmii i Mazurach oraz na Śląsku.

Do Inspektorów Transportu Drogowego dołączyli w tym roku eksperci kampanii "Mistrzowie w pasach". Podczas gdy inspektorzy sprawdzają autokary - przedstawiciele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - rozdają dzieciom odblaski i uczą właściwego zapinania pasów. 

Jeżeli autokar jest wyposażony w pasy dla pasażerów (a to każdy autokar wyprodukowany po 2007 roku) powinien być zapięty w pasy nie tylko kierowca, ale też każdy pasażer - wyjaśnia Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli kierowcy nie są zapięci w pasy, mogą otrzymać stuzłotowy mandat i są narażeni na dwa punkty karne. Stuzłotowy mandat może zapłacić też każdy pasażer. Inspekcja Transportu Drogowego nie zatrzymała podczas tegorocznych wakacji żadnego pijanego kierowcy. Wystawiono jednak mandaty za nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego, braki w dokumentacji czy łamanie przepisów o czasie pracy kierowców. Zatrzymaliśmy jednak 66 dowodów rejestracyjnych - przyznaje Gajadhur.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego instruuje też kierowców o stosowaniu fotelików dziecięcych, a rowerzystów i motocyklistów - o stosowaniu kasków ochronnych.

(abs)