W sobotni poranek internauci zgłaszali problemy z wykonywaniem płatności BLIK-iem. Operator systemu po godz. 11 poinformował, że sytuacja jest już opanowana. Ujawniono również, że doszło do ataku typu DDoS.

"Odnotowujemy czasowe problemy z funkcjami BLIKA. Pracujemy nad tym, aby usługa działała bez zakłóceń. O wszelkich zmianach w tym zakresie będziemy informować na bieżąco" - taki komunikat opublikowano rano na stronie blik.com oraz w mediach społecznościowych. 

Po godz. 11 dowiedzieliśmy się, że awaria jest już usunięta. "Problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane. Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności" - taką treść miał komunikat operatora systemu.

Okazuje się, że problemy z używaniem BLIK-a były efektem ataku hakerskiego. "Od wczesnych godzin porannych obserwowaliśmy zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności" - przekazał operator systemu. Atak DDoS polega na zasypaniu serwera ogromną ilością zapytań, by doprowadzić do przeciążenia.

Głos w tej sprawie zabrał również minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. On także wskazał, że doszło do ataku typu DDoS. "Takie ataki zdarzają się regularnie i polskie służby w zdecydowanej większość przypadków je blokują tak, że użytkownicy nie odczuwają skutków" - napisał. 


Dlaczego Polacy pokochali płacenie BLIK-iem?

Płatności BLIK-iem są proste i wygodne, dlatego cieszą się dużą popularnością wśród Polaków. 

"Podajesz kod BLIK i zatwierdzasz transakcję PIN-em w aplikacji bankowej. Nie musisz logować się do bankowości internetowej, przepisywać haseł SMS lub danych karty płatniczej. Wszystko, czego potrzebujesz, to telefon z aplikacją mobilną Twojego banku" - czytamy w serwisie blik.com.

BLIK pozwala też w łatwy sposób przesyłać pieniądze na numer telefonu. Możemy go również używać przy wypłacaniu gotówki z bankomatów. 

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.

Gorąca Linia RMF FM jest do Waszej dyspozycji! Przez całą dobę czekamy na informacje od Was, zdjęcia i filmy.

Możecie dzwonić, wysyłać SMS-y lub MMS-y na numer 600 700 800, pisać na adres mailowy fakty@rmf.fm albo skorzystać z formularza WWW.